Digitaliseringen har påverkat samhället på många positiva plan. Bland annat ökat den digitala sociala gemenskapen och glädjen hos den äldre generationen. Framförallt nu under Coronaviruset så upplever många äldre ett ökat välbefinnande och en mindre oro trots den sociala distanseringen i den fysiska miljön. Men hur ser det ut för dem äldre i den digitala världen?
Ett mer digitalt samhälle resulterar i ett större utanförskap om man själv inte är digitalt aktiv. Att använda en dator eller internet kan vara en stor hjälp och fördel till att hålla kontakten med sin omgivning och minska ensamheten som många upplever. Alla har ett socialt behov och ju äldre man blir så ökar den sociala distanseringen. Och ännu mer om man inte befinner sig digitalt.
Att vara digitalt aktiv kan både vara en utmaning och en risk. Det krävs att man har en viss förståelse för tekniken och är försiktig, men att samtidigt våga och inte vara rädd för att försöka. Kompetensen hos dem äldre varierar och många upplever att det är enklare att lära sig från någon i samma ålder än någon som är mycket yngre, då de äldre oftast har större förståelse och tålamod. Digital kompetens är däremot ett ämne som prioriteras och är det första av fem delmål i regeringens digitaliseringsstrategi. Många kommuner erbjuder seniorträffar som har olika teman, exempelvis att lära sig BankID eller 1177 Vårdguiden.
Det som är viktigt att uppmärksamma är de risker som finns, att om något låter för bra för att vara sant - så är det oftast så. 76 procent av dem äldre (65+) känner sig trygga att handla online och 61 procent använder sig av mobilt BankID. Det är siffror med en positiv laddning då utvecklingen sker framåt och allt fler äldre vågar sig ut på nätet. Men tråkigt nog så är just dem äldre människorna en extra utsatt grupp för bedrägerier, framförallt över telefon. Ett vanligt brott är att bli uppringd av någon som utger sig att vara från en bank eller liknande och begär om personlig information.
Kriminella rånar inte banker längre, de rånar äldre.
Fem viktiga saker att ha i åtanke:
1. Lämna aldrig ut privata uppgifter via telefon, riktiga banker ringer aldrig och frågar om sådan information. Om du blir osäker, be om att få ringa upp vid ett senare tillfälle och kolla efter vad som gäller.
2. Var kritisk! Internet skapar möjligheter för personer att låtsas vara någon annan, så även om personen utger sig från att vara din vän så är det tyvärr inte alltid sanningen.
3 Lita inte på någon bara för att den har personliga uppgifter om dig, som till exempel ditt personnummer, dessa uppgifter finns redan offentligt och är enkelt för bedragaren att ta reda på.
4. Klicka aldrig på länkar eller filer i främmande mail, dessa kan innehålla virus som kan exempelvis kopiera dina inloggningsuppgifter eller liknande vilket kan användas för att komma åt information om dig och även din ekonomi.
5. Om du är osäker på något, rådfråga med någon som du vet har bättre koll på ämnet eller någon som du litar på.
För en säkrare och tryggare vardag och slippa den oro som det digitala kan medföra så erbjuder Förebygg ID-Skydd anpassade för just din säkerhet, läs mer om det här.
Källor: Folkhälsomyndigheten, Forskning.se, Internetstiftelsen
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]