Hur social är egentligen svensken? Svenskar har ett rykte känt världen över att vara osociala och umgås helst för sig själva i sin egna lilla bubbla med det som man redan känner till. “Waiting for the bus like a swede” blev för några år sedan ett känt fenomen på nätet. Trots detta så är svenskar betydligt mycket mer sociala digitalt, och nästan varenda svensk äger en smartphone. Så hur använder svenskar sociala medier?
Förra året ägde 99 procent av svenskarna en egen mobiltelefon, varav 92 procent en smartphone. Det är i stort sett nästan alla svenskar, vilket bidrar till en självklarhet och ett stort digitalt behov i samhället. Hur svenskar använder sina mobiltelefoner och sociala medier är intressant då det finns tydliga mönster som skiljer sig från den osociala normen.
Användningen av internet på datorer minskar och ökar på mobilen, vilket används dagligen av befolkningen i Sverige. Hela 83 procent använder sociala medier, vilket är en hög siffra om man jämför med resten av världen. Exempelvis så använder endast drygt hälften av befolkningen i Europa sociala medier. Med tanke på den höga siffran användare i Sverige så anser bara en fjärdedel av dem att det är meningsfull tid som läggs på sociala medier. Och dem personerna har även berättat att de främst använder sociala medier för att hålla kontakt med släkt och vänner som bor i andra länder. Det används då som ett hjälpmedel till att hålla kontakten och att kunna hålla sig uppdaterad om varandras liv och vardag. De populäraste sociala medierna idag är Facebook, Instagram och Snapchat. 74 procent använder Facebook i Sverige, men det är färre än vad det var föregående år. Har Facebook nått sin peak?Eftersom majoriteten av alla svenskar använder sociala medier så bidrar det till ett stort digitalt samhälle där det krävs en säkerhet och regler att följa även på nätet. Det är viktigt att komma ihåg att agera på samma sätt i den digitala världen som du hade gjort i den verkliga. Var försiktig med vad för information du delar med dig av och var medveten om vem som kan se ditt innehåll. Men det är även viktigt att vara medveten om den tid du lägger på sociala medier utan att publicera något. Endast genom att skrolla igenom appar så påverkas du både till det positiva och negativa. Det kallas "the social dilemma" hur vi påverkas av sociala medier och är mer aktuellt nu än någonsin. En dokumentär med samma namn finns att se på Netflix för den som vill lära sig mer.
Källa: Svenskarna och internet 2019[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]