Vad är viktigt att tänka på som företagare och vad kan hända om man inte är uppmärksam? Förebyggs VD Johan Hilding förklarar i en detaljerad intervju vilka risker som finns i företagsvärlden, hur han själv har påverkats och vilka konsekvenser som kan medfölja. Hilding berättar även hur det går att förebygga dessa risker och vad som kan vara viktigt att tänka på som företagare.

Vem är Johan Hilding?

Jag är 31 år gammal och har varit egenföretagare i drygt åtta år. Jag bor i Stockholm men är från Varberg, så en småstadskille egentligen. Min karriär började i telekombranschen där jag jobbade inom försäljning först och främst. Idag driver jag säkerhetsbolaget Förebygg, där vi jobbar med digital säkerhet. Våra huvudsakliga tjänster är ID-Skydd och Bolagsbevakning. I slutändan handlar det om att skydda din kreditvärdighet och undvika kreditförluster med hjälp av innovativa bevakningstjänster.

Varför ska man skydda sitt företag och vilka risker är det som finns?

Det finns massor av risker egentligen. Men för att nämna dem som är mest påtagliga eller omtalade just nu så är det dels urkundsförfalskning, att någon utger sig för att vara dig eller en firmatecknare. Eller att någon ändrar registrerade uppgifter på ditt företag, till exempel byter ut styrelse för att komma åt tillgångar eller krediter som finns i bolaget. Men det finns även risker som de flesta inte vet någonting alls om, det är riskerna med att ha uppdragsgivare eller uppdragstagare. Med uppdragsgivare behöver du ha koll på deras kredit för att veta om de ens kan betala det som ni har kommit överens om. Har du uppdragstagare så kan det variera, men du måste ha koll på om uppdragstagaren har en F-skattsedel. Har du inte koll på om en underleverantör förlorar sin F-skatt kan du senare drabbas av skulder som egentligen inte borde vara dina.

Är det något du har råkat ut för?

Ja, faktiskt. Den mest påtagliga saken som har hänt var när vi var ett konsultbolag på femton anställda och drev försäljningen åt vår uppdragsgivare. Vi drog in en bra omsättning, en och en halv till två miljoner i månaden där vårt arvode var ungefär 60 procent av det. Då tänkte vi att det klart att de kan betala oss, de har ju ändå 40 procent utrymme för att täcka sina kostnader för hyror, drift och liknande. Men så var det ju inte, då hade vår uppdragsgivare bränt pengar på andra saker. Eftersom de egentligen inte hade råd att betala oss, så hade de istället valt att inte betala till Skatteverket. Vi hade ingen aning om det, vi hade ingen koll på deras bolag. Så från en dag till en annan var plötsligt deras butiker som vi bemannade nedstängda, Skatteverket var där och skulle hämta bevis från dem. Vi hade strax över en miljon innestående hos dem som vi aldrig fick ut. Med femton anställda som ska ha lön som redan har jobbat i princip hela den månaden som har gått. Så det är ett tydligt exempel på vad som kan hända om man inte har koll på sin uppdragsgivare.

Hur hanterade ni den situationen?

I ett sådant krisläge kan man hantera det på flera olika sätt. Vissa kanske hade ansökt om konkurs direkt, för vi hade ingen extra kassa att plocka från. Men samtidigt var vi i begynnelsen av att starta Förebygg som egentligen skulle ha varit ett sidoprojekt, men då valde vi att köra all in på det istället. Vi fick ta både privatlån och företagslån för att betala lönerna på dem anställda som hade utfört arbete, sedan gick vi all in på Förebygg.

Den andra händelsen jag råkat ut för var i vårt första bolag som vi hade när vi drev en butik för några år sedan, det bolaget sålde vi. Två år efter att vi sålde det så blev jag kallad till förhör på grund av ett ekobrott som hade skett i det bolaget. Då visade det sig att de som köpte det hade gjort en ID-kapning på mig. Under de närmaste sex månaderna efter att vi sålde så hade de skapat falska emailkonton och inlett dialoger med olika leverantörer där dem använde mina uppgifter med ett förfalskat pass. På något sätt hade de även lyckats sno väldigt många miljoner från ett svenskt företag och sedan köpt mobiltelefoner, guld och liknande utomlands för dem pengarna. Där drabbades ju inte jag riktigt för att jag hade inte gjort någonting, jag var oskyldig och det ärendet har lagts ned. Men detta visade mig hur otroligt svårt det är att skydda sig och ha koll på sin identitet. För jag visste ingenting, två år senare fick jag veta. Då var det tingsrätten, konkursförvaltare och ekobrottsmyndigheten som började ringa mig och jag hade ingen aning om vad de pratade om.

Men du blev inte skyldig eller drabbad av det?

Nej, jag har inte drabbats något alls. Det första som hände var att jag blev uppringd av konkursboet och det enda de kunde se i sina papper var att det var jag som hade gjort alla transaktioner. Då ringde konkursförvaltaren och sa att jag hade en fordran på sju miljoner på mig från Skatteverket, och frågade om jag hade något erbjudande och om jag ville förlika. Jag minns att jag stod på T-centralen och var påväg hem, hade varit på västkusten och undrade vad det var frågan om. Den här personen var lite hetsig och som om den var lite obekväm i situationen att ringa. Så jag frågade vad den menar och vad det handlade om. Men den personen fortsatte att prata på snabbt och berättade att jag hade en skuld hos dem. Så det var den andra saken som hände mig, där det i och för sig inte kostade mig något mer än min tid och oro under en viss period. 

Sedan var det en tredje sak?

Den tredje saken, som inte heller drabbade oss ekonomiskt men hade kunnat göra, är när vi hade en uppdragstagare som förlorade sin F-skatt sex månader efter att de hade börjat jobba med oss. De satt med åtta säljare och marknadsförde våra tjänster. Då hade vi börjat jobba med bevakningstjänster, så det var tack vare en sådan som vi fick ett SMS. “F-skatt indragen, myndighetsbeslut” stod det och då visste inte jag vad det innebar. Så jag kontaktade vår revisor som förklarade att vi måste säga upp samarbetet med dem om de inte återställer sin F-skatt. Revisorn sa att vi kan, om vi vill, skicka ett mail med ett ultimatum om att de har 30 dagar på sig att återställa sin F-skatt, för att slippa stänga ned samarbetet direkt. Det skulle eventuellt kunna ses som “okej” av Skatteverket enligt vår revisor. Men fortsätter vi betala arvode till dem och om de i sin tur inte betalar in skatter och sociala avgifter, då kan Skatteverket likställa deras anställda som om de var anställda hos oss istället, eftersom vi anlitat ett företag utan F-skatt.

Hur då?

Låt säga att vi betalar dem i sex månader som vanligt, att arvodet är hundra tusen i månaden och de egentligen har skatter och sociala avgifter på fyrtio tusen i månaden. Men de har inte betalat in då under sex månader och de går i konkurs. Då kan Skatteverket komma till oss och säga att vi ska betala deras skatter och sociala avgifter. För att de har utfört arbete åt oss och uppdragstagaren har inte rätt att bedriva näringsverksamhet. Så då tar Skatteverket bolaget som är uppdragstagare och puttar ut dem ur ekvationen med deras anställda som om dem istället var anställda hos oss, för vi är uppdragsgivare. Så där klarade vi oss för att vi fick larm om det och kunde ringa dem och reda ut det. Fyra månader senare så gick de i konkurs. Hade vi inte haft bevakningen och larmet så hade vi troligtvis fått ett krav från Skatteverket avseende vår återförsäljares obetalda sociala avgifter och löneskatter.

Var du medveten om de risker som fanns när du blev företagare?

Nej, jag hade ingen aning. Det är någonting som jag har pratat om en del när jag har utbildat kring bolagsbevakningstjänster. Det finns ingen skola för företagande, det finns ingen som säger vad du måste tänka på. Självklart kan man sitta på verksamt.se och läsa sig till massor av information. Men det finns ingen som kommer ge dig alla verktygen och säga vad du ska ha koll på. Det är ju också bevisat, jag tror det var Scandinfo som gjorde en undersökning för några år sedan. Där ringde de ut till företagare och frågade hur de har koll på sina uppgifter. Då var det bara hälften av alla företagare som kontrollerade sina egna uppgifter online, en gång per år. Hälften kollade aldrig upp det. Samhället hänger inte riktigt med i hur snabbt det går och hur digitaliserat allt är. För cirka tio år sedan så var du tvungen att skicka allt via pappersblankett till Skatteverket, nu gör du allt online med hjälp av BankID.

Hur kan Förebygg hjälpa företagare?

Det är genom vår tjänst Bolagsbevakning+, där hjälper vi företagare att hålla koll på deras egna bolag men även bolag som de arbetar med. Bevakningstjänster är något som har funnits länge på marknaden, men främst sålts av de större upplysningsbolagen som Bisnode, Creditsafe och UC. Exempelvis så vet många att om du tar lån eller leasar en bil så kommer banken som står för finansieringen att ha en bevakning på dig och ditt företag, sker förändringar så kontaktar dem dig direkt. Men denna typ av kontroll är mindre vanlig bland små och medelstora företag. Vår tjänst är egentligen en förenklad version av den som Bisnode erbjuder företag. Men vår tjänst fokuserar mer på små och medelstora företag. Vi erbjuder även anpassningsbara paket och en egen portal där man enkelt kan se över sin tjänst och de företag man bevakar. I paketen så ingår det ID-Skydd för hela styrelsen, men också för anställda. Anledningen till att erbjuda ID-Skydd till anställda är att det kan bli en kostnad för bolaget om en anställd blir ID-kapad då den kommer att bli frånvarande i arbetet och kan påverkas psykologiskt negativt.

Vad är skillnaden då mellan er tjänst och de större bolagens?

Jag skulle säga att den största skillnaden är vårt kundlöfte, vi levererar inte bara informationen till dig. Utan vi har ett kundlöfte som säger att om du drabbas av en ID- eller Bolagskapning så kommer vi träda in och bestrida alla fordringar samt säkerställa att din kredit återställs. Detta löfte gäller samtliga som bevakas av våra tjänster. Förutsatt att du är oskyldig såklart och att du gör en polisanmälan, för det är det enda som den drabbade behöver göra själv. Kan vi inte lösa det, vilket inte har skett än så länge, så får kunderna tillbaka pengarna. För vi anser att om vi ska leverera en tjänst som ska ge trygghet när det kommer till bolagskapning och ID-kapning så måste vi kunna stå bakom den till hundra procent och vara trygga i att vi kommer kunna hjälpa kunden. Många vet inte heller hur otroligt mycket arbete en kapning kan innebära, tiden med bestridanden, telefonköer och mailkonversationer – att slippa lägga den tiden och utsättas för den stressen är ovärderligt för många.

Så det bidrar med en säkerhet då för företaget?

Ja, förenklat kan man säga att säkerheten är att du får larm via SMS och email om någon uppgift ändras i något av dina företag och det gäller alla bolag som du har en styrelseposition i. Eller om något förändras i något av dem bolagen som du bevakar, vilket kan vara uppdragsgivare eller uppdragstagare. Om du exempelvis har en uppdragsgivare som har en ganska bra kredit, inga betalningsanmärkningar och inga skulder. Det kan du då se via vår tjänst när du söker på dem. Men en dag så kanske de plötsligt får en stor betalningsanmärkning, deras rating går ner, de kanske får flera anmärkningar och betalningsförelägganden. Då är det en stark varningsklocka och du bör kontakta det företaget. Du bör kanske be om förskottsbetalning eller se över ert samarbete. Hur många ägg har du i deras korg? För om de faller omkull, hur kommer det påverka din verksamhet?

Vad finns det mer för risker?

Det som många inte känner till är något som heter återvinningskrav, som är en del av konkurslagen. Om du har en uppdragsgivare där exakt det här händer, de betalar er varje månad i tid, du ser att de börjar få betalningsanmärkningar, de har betalat dig istället för att betala sin hyresvärd eller skatter och moms till Skatteverket. Då kan konkursförvaltaren sen kräva att du ska betala tillbaka det som du redan har fått. Anledningen är att det kan ses som att det här företaget har prioriterat betalningen fel. Varför har de då prioriterat dig? För att det är du som jobbar åt dem, du som drar in pengar åt dem. Så de måste prioritera dig, för att är du inte nöjd så försvinner deras kassaflöde och då är de garanterat körda. Så därför skjuter man istället på hyran, man skjuter på momsen och man skjuter på skatter. 

Har det hänt dig?

Exakt detta hände oss i konkursen när vi var uppdragstagare som konsulter. Ett år efter vår uppdragsgivares konkurs så fick vi ett krav ställt på oss på tvåhundratusen kronor som de ansåg att vi skulle betala tillbaka till konkursboet. Medan vi påtalade att vi hade över en miljon innestående i konkursboet som vi skulle ha. Det blev en advokattvist med en förlikning där vi inte gick glada ifrån, för lagen är inte på ens sida där. När jag berättar det här för andra företagare ibland så frågar de hur det kan vara så, de tycker alltid att det är helt sjukt, men så är det. Du kan sitta med pengar på ditt konto, du kan betala ut löner med dem, du betalar hyran med dem, men det är inte ens dina pengar och du vet inte om det. Det kan vara så att du sitter och jobbar nu juni, juli och augusti och utför arbete, sedan konkar uppdragsgivaren i slutet av augusti. Du får betala tillbaka alla tre arvoden du har fått. Så osäkert är det om man vet verkligheten.

Vad är det viktigaste att fokusera på som företagare?

Har du uppdragsgivare eller leverantörer som du har stort behov av att det rullar på, försök att dela upp dina ägg, lägg inte alla i en korg. Försök ha flera uppdragsgivare eller flera leverantörer som du kan vända dig till om något händer med den huvudsakliga. Du måste bevaka dem, det är inte ens att du bör, utan du måste. Speciellt nu när det är en pandemi, vi ser företag som omsätter hundratals miljoner och ingen av deras uppdragstagare tänker att de kommer gå i konkurs. Från en dag till en annan så är det kört. Du måste bevaka, du måste ha koll på dem du jobbar med. Det är som att du annars utför arbete i hopp om att du ska få betalt. För skulle de gå i konkurs och har skött sina betalningar fel, så kan du inte bara bli av med senaste månadens arbete, utan flera månader bakåt också. 

Vi avslutar med fem snabba tips från Johan:

1. Lita på din magkänsla. Är det någon samarbetspartner som inte känns bra, det känns lite shady, eller något åt det hållet – lita på det. För det finns fall där folk byter styrelse, fejkar vilka de är och har företag som de kanske inte ens representerar egentligen. Det går ju in i kategorin falska fakturor, skimming och sådant, det är där bedragare gömmer sig runt hörnen. Så kolla upp dem du ska jobba med och lita på magkänslan om det inte känns bra.

2. Bevaka, och det är självklart. Bevaka dem du ska jobba med och även dem du redan jobbar med. Så du inte bara tittar en gång och tänker att det ser bra ut, och sen är du nöjd med det. Utan det kan förändras väldigt snabbt.

3. Du ska även bevaka dina egna företag, så inte någon olovlig försöker nyttja dina företagskrediter eller resurser utan din vetskap.

4. Våga be om förskottsbetalning om du är osäker. För det är många som känner, och jag kan själv referera till det, att det känns lite oförskämt att be om förskottsbetalning, men det är inget konstigt egentligen. Är du osäker, eller om du ska inleda ett nytt samarbete där du ska få betalt så var inte blyg för att förhandla om betalningsvillkoren. Många gånger som uppdragstagare ska man jobba en månad, vänta ytterligare 15, 20 dagar och fakturera, sen ha 30 dagars betald tid på det. Så då har du 45, 50 dagar efter utfört arbete som du ska vänta innan du får betalt och det är väldigt osäkert.

5. Det sista tipset skulle kunna vara att skaffa RFID-kort (anti-skimming) till alla anställda som har ett företagskort. Skimming växer och bedragarna där blir mer och mer sofistikerade, så ta den säkra vägen och lägg ett RFID-kort i plånboken.