fbpx

Intervju - Hur går en ID-kapning till från den drabbades perspektiv?

Hur kan en ID-kapning gå till? Listan på metoderna för att kapa någons identitet kan göras lång. Men det vanligaste är att det drabbade offret inte är medveten om att kapningen sker förrän bedragaren redan har utfört brottet. För att få en inblick i hur det kan gå till från den drabbades perspektiv så har vi intervjuat en som blev utsatt för en något mindre ID-kapning, som slutade med mer lärdom än förlust. Den intervjuade personen jobbar nämligen inom säkerhet vilket gör fallet något enklare, ett tydligt exempel på att kunskap är nyckeln till ett säkrare liv.

“Det började med att jag vaknade av ett pling i telefonen klockan 6 på morgonen, redan då så tyckte jag att något var konstigt då jag inte brukar få SMS så tidigt. Det var en notifiering från Kivra. Jag kunde se att det hade gjorts några kreditupplysningar på mig och jag förstod inte varför. Det var från konstiga företag och från städer som jag inte har någon anknytning till, det var något som inte stämde.

Jag jobbar med säkerhet så jag förstod att något hade hänt. Det var stressigt och jag var osäker på vad jag skulle göra. Det var så orimligt, jag beställer nästan aldrig saker på nätet och brukar inte ens tycka om att godkänna cookies eller användarvillkor online, så det hela var en främmande situation. Som många andra så tror man inte att det kan hända en själv förrän det väl händer. Så då kontaktade jag Förebygg som jag har varit i kontakt med tidigare under jobbsamanhang, och fick hjälp direkt med att hantera situationen. 

Många timmar gick åt för att ringa samtal

Jag lyckades ringa upp alla företag som det handlade om. Och jag var tvungen att bekräfta att det var jag som var jag. Personen jag pratade med på företaget förklarade att de hade skickat ut paketet men att jag kunde höra av mig till posten och berätta att det inte var jag som hade gjort beställningen. Något i stilen ‘lämna inte ut något för jag har blivit ID-kapad’ fick jag säga.

Alla samtal som behövde göras gjorde jag då direkt på morgonen, för jag visste att jag behövde vara snabb och agera direkt. Men jag hade turen att jag kunde ta ledigt några timmar och hinna lösa detta, för det var mycket jobb att göra. Allt gjorde även att det sköts fram, speciellt mailkonversationerna, det var svårt att hålla i ärendet och vara konsekvent. Jag fick bara massa lösa svar om att det är bättre att ringa, sen när jag ringde så sa de i sin tur att de inte tar emot samtal, utan bara mail. Eller att det är inte dem som ska ta emot ärendet, utan det är ‘det här’ bolaget. Kundservice är som gjort för att man inte ska prata med en människa. Så det gjorde ju att det blev mycket frustration.

Då blev det plötsligt en helt annan ton

Jag är väldigt påläst inom området så jag kände väl att jag var lugn. Men jag förstår ju att det kan kännas mycket stressande för folk om man inte vet vad man ska göra. Speciellt i mitt fall, om jag inte hade kunnat stoppa telefonerna som de hade beställt i mitt namn, då hade det ju varit runt 20 000 kronor som försvann direkt. Det hade det varit ett betydligt större problem.

Jag tänkte att det hade löst sig efter att vi spärrat min identitet. Men morgonen därefter så kom det ännu fler kreditupplysningar. Eftersom bedragarna hade gjort fler saker under dagen, och notisen inte kommer förrän ett dygn efter på Kivra. De som kom efteråt var svårast att stanna, telefonerna som kom tidigt var rätt enkla. Men de andra ärendena som var svårare togs över av Förebygg efter att jag hade mailat några gånger fram och tillbaka med företaget utan någon framgång. Då blev det plötsligt en helt annan ton på det. När Förebygg hjälpte mig så hamnade lagboken i största fokus. Med tanke på att handläggaren som hjälpte mig vet att företaget inte kan göra så som de gjorde, att de i sådana fall måste skicka mig till domstol. Och då blir det ett mycket större ärende än vad det egentligen är, för det hela handlade om 3 000 kronor som de försökte få mig att betala. Det kändes som att de bara försökte göra det jobbigt för konsumenten, kanske få mig att betala för att slippa krångla eller riskera något. Men jag förstår ju att från företagets perspektiv så är det svårt att veta om det är jag eller inte som har beställt varorna. Det är så det fungerar, det är svårt att säga vad som är rätt eller fel i den situationen.

Sen har jag faktiskt släppt det, jag såg att i stort sett allt försvann från mitt bord då när Förebygg tog över. Sen så var det här ju ett väldigt litet fall, jag vet att det finns betydligt mycket värre och större saker som kan hända. Så det är jag tacksam för.”

Den intervjuade personen har valt att vara anonym på grund av säkerhetsskäl.

En ID-kapning är svår att förutse och kan hända vem som helst. Men här kommer några saker att tänka på för att öka din säkerhet:

  • Var påläst och utbilda dig själv kring vad som kan hända och de risker som finns. Du hittar mycket nyttig information i våra tidigare inlägg.
  • Agera snabbt och direkt om något händer, men gör inte heller något förhastat.
  • Ta hjälp av folk som vet, som du litar på.
  • Läs på om dina rättigheter, vad du kan kräva av företaget det handlar om.
  • Mycket handlar om tid, med ett ID-skydd så blir du informerad direkt när någon brukar din identitet. Läs mer här.

Har du blivit utsatt för en ID-kapning? Du får gärna höra av dig och berätta om din upplevelse eller om det är något som vi på Förebygg kan hjälpa dig med för att du ska känna dig trygg och säker.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Sedan starten 2015 har Förebygg jobbat för att bidra till ett tryggare Sverige.

Vår mission är att genom ständigt utvecklande av säkerhetstjänster ligga i framkant som marknadsledande aktör och därmed bidra till nollvisionen inom bostadsbränder och helt kunna förebygga att bolags- och identitetskapningar förekommer i Sverige.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright 2015 - 2021 Förebygg | All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla