fbpx

Intervju - Elise Ward

Vi fortsätter temat att intervjua våra stjärnor internt på Förebygg. Månadens intervju är med Elise Ward, som under ett par års tid arbetat med kvalitetskontroll men som nu är på väg vidare in i sin nya roll som utbildningsansvarig. 

Vad är din roll på Förebygg idag?

Jag är precis på väg att byta roll inom företaget. Min roll har varit på kvalitetskontroll, men nu är jag utbildningsansvarig och lämnar successivt över kvalitetsarbetet.

Vad innebar din tidigare roll?

Med kvalitetskontroll så betyder det att jag och mitt team kontrollerar så att alla säljare följer våra kvalitetsriktlinjer, marknadsföringslagen och branschpraxis. I dagsläget spelar vi så gott som alltid in ett muntlig medgivande med kunden, även om kunden signerar via SMS eller E-signering, detta gör att vi får ett muntligt underlag att granska. Vid avtalsgranskning säkerställer vi att konversationen håller en god och professionell nivå,  både juridiskt och moraliskt sett. 

Och vad kommer din nya roll som utbildningsansvarig att innebära?

Det kommer vara allt som har med utbildningen att göra, från att se till att våra återförsäljare har bra utbildningsmaterial i våra tjänster. Men även internutbildningar t.ex. för kundservice, samtalsteknik, framgångstänk, personlig utveckling med mera. Mycket av företagets framgång grundar sig i hur väl en säljare kan sin produkt. Vi anser därför att det är viktigt att investera mycket i utbildning och det är en faktor till vår framgång de senaste åren.

Detta innebär inte att jag kommer hålla i någon utbildning fysiskt, utan jag bygger dem i vår egen webbaserade utbildningsportal. Helt enkelt så att allt ska kunna ske online och finnas lättillgängligt för alla som behöver det.

Varför tycker du att man behöver Förebyggs tjänster?

Personligen så tycker jag att ID-skyddet är givet. När vi har offentliga uppgifter i Sverige är det alldeles för enkelt att utföra bedrägerier i andras namn, byta adress, handla varor på faktura osv. Det är för enkelt att göra det och många råkar ut för det, samtidigt ser vi statistik som visar att Polisen lägger ned alla ärenden direkt, den utsatte lämnas utan hjälp. Varför man ska ha just Förebygg är också enkelt för mig, då det är en väldigt komplett tjänst. Och kunden kommer få all den hjälp den behöver om den skulle drabbas.

Det gäller även för våra andra tjänster. Exempelvis ett brandlarm behöver alla ha, och Förebygg är verkligen konkurrenskraftiga där. Både i pris och hur man tar hand om sina kunder. Snart lanserar vi ju också ett riktigt smart hemlarm, som ska vara det första av sin sort i Sverige - vilket är riktigt spännande!

När är ditt jobb som roligast?

Mitt jobb är som roligast när jag får jobba mycket med en och samma återförsäljare under en kort tid, och att se hur det ger resultat. Det kan vara någon som har det lite kämpigt med försäljning, vilket kan gälla både ett helt kontor eller en enskild säljare. Jag tycker att det är kul att se utveckling. Även fast jag aldrig har direkt kontakt med säljarna så får jag höra dagligen hur de utvecklas. Det är definitivt det roligaste, att det finns så många säljare som man har hört om sedan deras första dag när de är helt nybörjare, och sen tills idag när de är bäst.

När är ditt jobb som svårast?

Det finns ju fall där jag lyssnar på samtal som är svåra att bedöma. Det kan vara svårt att bedöma om kunden har uppfattat det hela på rätt sätt. Jag kan också tycka att det är svårt ibland när jag har en säljare som är jätteduktig och ger allt i säljsamtalet, men när de kanske säger några saker fel och man inte kan godkänna deras sälj. Men ibland så måste vi ju neka sälj också, då får säljaren kontakta kunden på nytt med instruktioner om vad som behöver förtydligas. Vi vill helt enkelt inte registrera en kund som kan ha missförstått oss.

Men när det kommer till utbildningen, så tycker jag att det svåra är när jag ska skapa en ny utbildning. Då mitt syfte när jag skriver en text är att någon annan ska förstå och lära sig. Men det är en hårfin gräns tills det blir för långdraget, och svårt att veta vad som fastnar hos den som läser. Men jag brukar be om mycket feedback, från alla som går. Det är så jag själv lär mig också, genom att höra åsikter och idéer från andra.

Vad är målet med utbildningen?

Målet med den är ett steg i att modernisera vårt system och bolaget i takt med att företaget växer. Så målet är att ha lättillgängliga utbildningar för alla säljare, oavsett vilken ort de jobbar på. Att ha bra utbildningar som är uppdaterade efter ny och relevant fakta. 

Målet är också att ge säljarna ett mervärde. Förebygg är ett företag som satsar mycket på sin personal, och framförallt investerar i sin personal. Vi har exempelvis ett samarbete med Framgångsakademin av Alexander Pärleros, med föreläsningar som handlar om personlig utveckling. Så det är också ett mål med hela utbildningens arbete, att säljarna och alla andra medarbetare ska få möjligheten att växa i sig själva och känna sig motiverade på sin arbetsplats.

Varför är det roligt att jobba på Förebygg?

Det är kul att det är ett ungt företag med mycket möjligheter, där alla får chansen att göra det dem är bra på. Där idéer alltid är välkomna. Det finns mycket utvecklingsmöjligheter, både för mig själv personligen men även att få jobba i en miljö när man känner att det är så lika för alla - oavsett roll du har på företaget. Det är inspirerande.

Sedan starten 2015 har Förebygg jobbat för att bidra till ett tryggare Sverige.

Vår mission är att genom ständigt utvecklande av säkerhetstjänster ligga i framkant som marknadsledande aktör och därmed bidra till nollvisionen inom bostadsbränder och helt kunna förebygga att bolags- och identitetskapningar förekommer i Sverige.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright 2015 - 2021 Förebygg | All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down