Uppdaterad 14 september 2024
När det kommer till ID skydd på marknaden idag är det viktigt att förstå att alla tjänster inte är skapade lika. Många tror att de är skyddade bara för att de har någon form av ID skydd, detta kan vara antingen via sin bank eller teleoperatör, men också via ett renodlat "idskyddsbolag", i själva verket kan sanningen vara av en helt annan karaktär.
Ett riktigt ID skydd innebär inte bara att ha tillgång till en supportlinje som är öppen under kontorstid, utan ett omfattande skydd som proaktivt bevakar dina personuppgifter, kreditinformation och varnar dig direkt vid misstänkt aktivitet samt möjlighet till support dygnet runt. Men varför kan då olika "ID skydd" skilja så sig så mycket?
En av anledningarna till att kvaliteten på ID skydd varierar så mycket är att det inte finns någon reglering eller standardisering av vad ett ID skydd ska innehålla. Till skillnad från många andra tjänster där Konsumentverket eller en branschorganisation fastställer minimikrav, finns inga sådana regler för ID skydd. Detta innebär att företag kan lansera tjänster med samma namn men med mycket olika innehåll och omfattning.
Konsumentverket har påpekat att många ID-skyddstjänster som säljs ofta inte lever upp till förväntningarna och att konsumenter bör vara medvetna om vad de faktiskt får. Det är viktigt att noggrant läsa igenom villkoren och förstå vad som ingår i tjänsten innan man tecknar ett avtal.
Ett bra ID skydd erbjuder konstant övervakning av dina personuppgifter i realtid. Det innebär att du får omedelbara varningar via SMS eller e-post om någon tar en kreditupplysning, ändrar din folkbokföringsadress eller tecknar ett abonnemang i ditt namn. Denna typ av bevakning minimerar tiden för bedragare att utnyttja dina uppgifter, vilket kan vara avgörande för att förhindra ekonomisk skada.
Vid en ID-kapning är det inte bara viktigt att upptäcka bedrägeriet snabbt, utan också att få professionell hjälp med att hantera konsekvenserna. Omfattande tjänster inkluderar tillgång till experter som kan vägleda dig genom processen att återställa din identitet och kreditvärdighet, samt hjälpa dig att bestrida falska skulder.
ID skyddet ska erbjuda support dygnet runt, så att du alltid kan få hjälp när du behöver det, oavsett tid på dygnet. Detta innebär att du inte behöver vänta på kontorstider för att få hjälp och eventuellt utföra en bedrägerispärr, vilket kan vara avgörande för att snabbt kunna agera vid misstänkt bedrägeri.
Vid misstanke om bedrägeri ska du kunna spärra ditt personnummer hos de största kreditupplysningsföretagen direkt. Detta förhindrar att bedragare kan fortsätta att använda dina uppgifter för att ta lån eller handla på kredit. En snabb bedrägerispärr kan stoppa många av de vanligaste typerna av ID-kapningar innan de hinner orsaka större skada.
Många ID-skyddstjänster marknadsförs som heltäckande lösningar, men vid närmare granskning visar de sig vara ganska grundläggande. En supportlinje som är öppen endast under kontorstid, eller tjänster som inte inkluderar aktiv bevakning och omedelbara varningar, ger en falsk trygghet. Många leverantörer kan enbart spärra under kontorstider men uppger inte detta i sin marknadsföring. Det är därför viktigt att noggrant granska vad som ingår i det ID skydd du överväger att skaffa. Förebyggs spärrlinje har mandat att utföra bedrägerispärr dygnet runt, alla dagar på året.
För att verkligen skydda din identitet, se till att välja en tjänst som erbjuder omfattande och proaktiv bevakning, professionell assistans, dygnet runt-support och möjlighet till bedrägerispärr. Låt dig inte luras av tjänster som bara erbjuder en begränsad nivå av skydd.
Ett riktigt ID skydd gör skillnaden. Läs mer om vårt riktiga ID-skydd här: Förebyggs ID-skydd Plus.
Få alltid de senaste expertråden för din säkerhet direkt från våra specialister.