fbpx

Pressmeddelande om coronaviruset (COVID-19) och hur du kan agera i din verksamhet med krishantering

Hej bäste företagare!

Vi står inför en skakig tid så nu är det oerhört viktigt att vi hjälper varandra att fortsätta driva företagen och behålla anställningarna, för att göra det behöver vi arbeta smart och nyttja de resurser som finns att tillgå. Detta inlägg handlar om hur vi hanterar den rådande situationen och jobbar för att ta vårt samhällsansvar. För våra kunder och företagets säkerhet. 

Detta är en tid av osäkerhet som exponerar rädsla och hopp hos människan. Vårt ansvar ligger i att hantera det växande problemet som är bolags- och identitetskapningar samt bedrägerier. Därför skapades våra tjänster som en lösning på digital osäkerhet – med optimerade funktioner som kan stärka varje individ. Det handlar dock om att inse att företagare idag mer än någonsin kan dra nytta av kreditbevakning- och informationstjänster för att undvika ekonomiska fallgropar.

Vi ser stora effekter i de bedrägerifall som sker i vår närhet och arbetar för att utvecklingskurvan går i rätt riktning. Tyvärr kan Polisen ej hantera den kvantitet av brott som anmäls vilket är ett stort problem. Men som kund hos oss så har man tagit ett aktivt val att agera. Du vet att säkerhet är viktigt och att vi har en fantastisk lösning för att kunna agera snabbt. 

Vi kommer att vidare fokusera på hur man kan stärka sitt företag och bidra med positiv energi till näringslivet och det företag som du idag driver. 

Här är fem råd för dig som företagar:


Kreditbevaka dina befintliga kunder och leverantörer
Så att du får information om vad som händer med dina kunder och leverantörer hos olika myndigheter. Får de en betalningsanmärkning, om de går i konkurs eller om något annat viktigt händer så får du reda på det om du bevakar företagen. I vår tjänst Bolagsbevakning Plus ingår även bevakning av dina egna företag för att minska risken att du blir utsatt för ett bedrägeri eller någon form av bolagskapning.

Riskbedöm dina kunder och leverantörer
Har du kontakt med med utsatta branscher eller länder som kan påverkas stort genom denna krissituation? Analysera dina kunder och leverantörer för att ta kontroll över er situation proaktivt med goda resultat. Hur ser deras siffror ut? Hur kan vi ta fram relevant information som kan hjälpa oss riskanalysera? Det är frågor som kan få er att gå ur denna situation starkare. Om kunderna eller leverantörerna hade det tufft innan, så kan den nuvarande krisen vara droppen för dem. Kontakta din kreditupplysningsleverantör för att få råd om vad du kan titta på i nuläget utefter din situation.

Kontakta dina viktigaste kunder och leverantörer direkt, tillsammans kan ni hitta lösningar.
Var transparent, öppen, ärlig och lyssna på dina kunder och leverantörer. Om inte din kund får betalt, så kommer inte ditt företag heller att få det och då drabbas dessutom din leverantör. Genom att ta initiativ och lita på varandra, kommer ett tätare och starkare band att knytas, det kommer löna sig på längre sikt.

Se över er egna verksamhet.
Tänk på att detta är övergående och att det finns ett liv efter krisen. Men se över er egen verksamhet och dess personal som är företagets främsta tillgång. Involvera dem och hitta lösningar så att ni kan arbeta vidare. Förlorar ni viktig kompetens nu, så blir det svårt att “komma tillbaka” efter krisen.

Mediebevakning
Var uppmärksam på om kunder eller leverantörer går ut med information om eventuella förändringar i sin verksamhet i dessa tider. Varslar eller permitterar dina kunder eller leverantörer personal? Ta ansvar för att kolla upp källorna och se hur företaget själva presenterat situationen. Hitta en balans i hur du hämtar in din information, det är heller inte bra att stressa för mycket.

Här är fem steg som du kan vidta redan idag som företagare och privatperson:

Håll dig i säkerhet och håll dig informerad.
Håll dig uppdaterad genom att följa trovärdiga, officiella källor som Världshälsoorganisationen (WHO) och din lokala hälsovårdsmyndighet så att du snabbt kan svara på förändringar som kan påverka dina kunder. All information som den svenska regeringen sänder ut ska finnas på krisinformation.se

Håll kontakt med kunderna.
Dela proaktivt viktig information med kunderna via e-post, din webbplats, sociala medier eller på det sätt som ni normalt håller kontakt. Du kan inkludera information om de åtgärder du vidtar för att skydda dina lokaler, produkter, kundkontakter och motverka subjektiva spekulationer. Finns det förväntade förseningar i levereranser så bör detta tydligt kommuniceras som exempel.

Även statliga åsikter går i linje med detta.
“Komplettera informationen på webbplatsen med närvaro och dialog på Facebook och Twitter. Då kan ni också besvara frågor och nå ut till fler genom att följare delar era inlägg. Det kan vara bra att vara aktiv i flera olika sociala kanaler, för att nå olika målgrupper och ha redundans.” – Krisinformation.se

Testa att genomföra planerade evenemang online.
Om du behöver skjuta upp eller ställa in planerade evenemang på grund av utbrottet kan du testa att genomföra ett webbinarium eller livesessioner i sociala kanaler eller med andra digitala verktyg utformade för detta ändamål.

Förbered en plan för kundservice.
Förbered dig på inkommande frågor och begäranden för att kunna vara responsiv och transparent mot kunderna under denna krävande tid. Skapa färdiga mallar för svar på potentiella frågor som dina kunder kan ställa. Det finns då möjlighet att effektivisera er gemensamma arbetstid inom verksamheten. Saker som direktsvar på vanliga frågor är därför smart och en kostnadsfri funktion i många lägen. Håll kontakten med kunderna i realtid genom sociala medier eller andra verktyg för kommunikation som ni använder i ert arbete vanligtvis.

PS – tänk källkritiskt

Vid strörre händelser finns det risk att ryktesspridning uppstår. Tänk på att vara källkritisk när du tar del av informationen. Nedan finner du en summering via krisinformation.se och MSB där du får en enkel och aktuell översikt av nuläget.

Krisinformation

Krisinformation.se är en webbplats för samlad krisinformation från Sveriges myndigheter riktad till allmänheten.

MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är en svensk statlig förvaltningsmyndighet, som sorterar under justitiedepartementet och tillhör inrikesministerns ansvarsområde.

Läs om hur du kan ta det första steget mot en säkrare vardag i vårt nästa blogginlägg.

Med vänliga hälsningar

Förebygg

2020-03-19T23:00:31+02:00 mars 19th, 2020|Bolagsbevakning, Förebygg Brand, Generellt, ID-Skydd|