Undvik ID-kapning vid deklarationen 2025 

Under deklarationsperioden innebär det en ökad risk för identitetskapning och nätbedrägerier. Varje år försöker bedragare lura privatpersoner och företagare genom falska mejl, sms och samtal som ser ut att komma från Skatteverket som avsändare. Genom att vara medveten om hoten och aktivt använda ett effektivt ID-Skydd kan du skydda dina personuppgifter och undvika att bli lurad.  

Vanliga bluffmetoder under deklarationsperioden 

Falska mejl och sms från “Skatteverket” 

Bedragare skickar bluffmejl och sms som ser ut att komma från Skatteverket. Dessa meddelanden innehåller ofta brådskande uppmaningar och länkar till falska webbplatser där du uppmanas att logga in med ditt BankID eller genom att ange personliga uppgifter. Genom att klicka på dessa länkar riskerar du att få dina uppgifter stulna, vilket kan drabba dig ekonomiskt.  

Bluff om skatteåterbäring 

Ett vanligt bedrägeri är mejl som påstår att du har en skatteåterbäring som du kan hämta ut, där de ber dig att fylla i dina bankuppgifter. Det bedragarna gör är att utnyttja din förväntan kring deklarationen för att lura till sig dina bankuppgifter. Genom dina kontouppgifter kan de sedan stjäla pengar eller begå ID-kapningar i ditt namn. 

Telefonbedrägerier  

Bedragare kan även ringa dig och påstå att det är fel i din deklaration och att du måste agera snabbt. Bedragarna försöker då få dig att verifiera personuppgifter med BankID eller kortnummer. Det är viktigt att komma ihåg att Skatteverket aldrig ringer upp dig och ber om sådana uppgifter.  

Såhär skyddar du dig från de vanligaste bluffmetoderna  

För att minska risken att drabbas av identitetsstöld under deklarationsperioden bör du vidta dessa åtgärder, 

  1. Var misstänksam på oväntade sms och mejl. Skatteverket ber aldrig om personliga uppgifter via mejl eller sms. Du kan även hålla koll på hur språket ser ut, och om det är blandat med svenska och engelska.  
  1. Kontrollera avsändaren noggrant. Om du får ett mejl eller sms från “Skatteverket”, besök hellre deras officiella webbsida manuellt än att klicka på några länkar. Var vaksam och klicka inte på några länkar som ser ovanliga ut, och är blandade med siffror och bokstäver. Det är troligen en bluff för att skicka vidare dig till en osäker webbplats.  
  1. Använd tvåstegsverifiering och starka lösenord, det gör det svårare för bedragare att komma åt dina konton.  
  1. Skydda din identitet med Förebyggs ID-Skydd. Med vårt ID-Skydd bevakas dina personuppgifter dygnet runt och ger dig realtidsnotiser vid misstänkt aktivitet, som till exempel när en kreditupplysning tas eller en adressändring sker. Då kan du enkelt spärra dina uppgifter med ett enda samtal till vår spärrlinje.  

Skydda din identitet idag med Förebyggs ID-Skydd

Med Förebyggs ID-Skydd får du en trygg bevakning av din identitet dygnet runt. Vid misstänkt aktivitet av dina personuppgifter eller försök till identitetsstöld får du direkt varningar så att du kan agera snabbt, innan skadan är skedd. Om du drabbas av ett bedrägeriförsök får du personlig hjälp och rådgivning för att hantera situationen.  

Vanliga frågor och svar om identitetskapning och nätbedrägerier under deklarationsperioden

Hur kan jag identifiera falska mejl och sms från "Skatteverket"?

Falska mejl och sms innehåller ofta brådskande uppmaningar och länkar till webbplatser där du uppmanas att ange personliga uppgifter eller logga in med BankID. Kolla alltid avsändaradressen och språket i meddelandet. Om det innehåller stavfel, blandade språk eller ovanliga tecken är det sannolikt en bluff.

Vad ska jag göra om jag får ett misstänkt mejl eller sms?

Öppna inte länkar eller bilagor och svara inte på meddelandet. Gå istället direkt till Skatteverkets officiella webbplats och logga in via deras säkra portal. Om du misstänker bedrägeri kan du anmäla det till Skatteverket och Polisen.

Hur fungerar bluffar om skatteåterbäring?

Bedragare skickar mejl eller sms där de påstår att du har rätt till en skatteåterbäring och ber dig fylla i dina bankuppgifter. Detta är en metod för att stjäla pengar eller genomföra identitetskapning. Skatteverket begär aldrig känsliga uppgifter via mejl eller sms.

Kan Skatteverket ringa mig angående min deklaration?

Nej, Skatteverket ringer aldrig upp för att begära personuppgifter, BankID-verifiering eller kortuppgifter. Om någon ringer och påstår att de är från Skatteverket och ber om sådana uppgifter kan det vara ett bedrägeri. Lägg på luren och anmäl händelsen.

Hur kan jag skydda mig mot identitetsstöld under deklarationsperioden?

  • Var misstänksam mot oväntade mejl, sms och samtal.
  • Kontrollera alltid avsändaren och undvik att klicka på okända länkar.
  • Använd tvåstegsverifiering och starka lösenord.
  • Överväg ID-skyddstjänster som Förebyggs ID-Skydd för extra säkerhet.

Hur fungerar Förebyggs ID-Skydd?

Förebyggs ID-Skydd övervakar dina personuppgifter dygnet runt och varnar dig vid misstänkt aktivitet, såsom kreditupplysningar eller adressändringar. Vid misstanke om identitetsstöld får du omedelbara varningar och kan spärra dina uppgifter med ett enda samtal.

Vad gör jag om jag misstänker att jag blivit utsatt för identitetsstöld?

Om du misstänker att dina uppgifter har blivit stulna:

  1. Spärra ditt BankID via din bank.
  2. Kontakta Skatteverket och Polisen för att anmäla bedrägeriet.
  3. Aktivera ID-skydd för att få hjälp med att övervaka och hantera situationen.

Är ID-skydd verkligen nödvändigt?

Ja, särskilt under deklarationsperioden då bedrägeriförsök ökar. Ett ID-skydd kan upptäcka misstänkt aktivitet tidigt och ge dig möjligheten att agera innan det orsakar ekonomisk skada.

Hur kan jag anmäla ett bedrägeriförsök?

Du kan anmäla misstänkta bedrägeriförsök till:

  • Skatteverket via deras officiella webbplats
  • Polisen via 114 14 eller genom att besöka en polisstation
  • Din bank om du har lämnat ut känsliga uppgifter

Vilka är de vanligaste tecknen på identitetsstöld?

  • Oväntade kreditupplysningar
  • Adressändringar du inte har gjort
  • Okända transaktioner på ditt bankkonto
  • Aviseringar om lån eller krediter du inte ansökt om

Genom att vara vaksam och använda ett pålitligt ID-skydd kan du minska risken för identitetsstöld och nätbedrägerier.

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Vi är mycket stolta över våra kunders förtroende som gjort oss till Sveriges högst recenserade företag inom kategorin säkerhet på Reco.se
Kontakt
Måndag-Torsdag 9.30 - 16.30.
Lunchstängt 12.30 - 13.30.
Fredagar 9.30 - 15.00
Copyright © 2015 – 2025 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0