Vi har frågat Bisnode hur de har märkt av att företag har påverkats under pandemin. Bisnode är ett företag som arbetar med att tolka och förstå data som gynnar deras kunders affärsbeslut. De levererar underlag till företag, myndigheter, kommuner och organisationer. På så vis hjälper de sina kunder att fatta smarta beslut som gynnar verksamheten. Därför har vi ställt frågor om hur det här året skiljer sig från andra, och vikten med att bevaka och ta kontroll över sina affärer.

Har ni sett stora förändringar sedan pandemin började vad gäller kreditutveckling av företag?

De förändringar man kan se är att vissa branscher haft och har stora utmaningar, speciellt i mars och april då flera företag tappade majoriteten av sina intäkter. Framförallt företag inom hotell och besöksnäring, restauranger och detaljhandeln.

Hur har antalet konkurser utvecklats de senaste månaderna jämfört med samma period föregående år?

När det gäller konkurser kan man se att dessa ökade kraftigt i början av pandemin men sjunkit under de senaste månaderna. Jämför man de senaste månaderna med förra året har vi faktiskt färre konkurser nu än samma period förra året. Baserat på hela året har vi hittills 4% fler konkurser än samma period förra året. Däremot är antalet anställda personer mer berörda av varsel och konkurser än tidigare år.

Här kan du följa aktuell konkursstatistik via Bisnodes Corona Index

Ser ni ett större behov hos era kunder att köpa kreditupplysningar, kanske be om förskottsbetalning och bevaka sina samarbetspartners?

I ekonomiska orostider ökar intresset för att ha kontroll på sina kunder och leverantörer. Många företag gör kreditupplysningar men har historiskt sett varit dåliga på att bevaka sina kunder. Nu ökar dock intresset för att bevaka sina kunder för att kunna agera på avvikelser i tid.

Ni hjälper företag att fatta smarta beslut. Kan ni ge några tips som ett företag kan dra nytta av redan idag?

Att bevaka alla sina kunder och leverantörer är ett steg i rätt riktning, för att parera kreditrisker. Ett annat är att se över sin kreditpolicy. Har man ett tydligt regelverk som styr kreditgivningen? Betalningstider, rutiner för krav och inkasso, upplysning och bevakning etc. Om inte så bör man upprätta rutiner som talar om hur man maximerar intäkter men samtidigt minimerar kreditrisken. Har man en kreditpolicy kan det vara läge att se över vissa rutiner och eventuellt justera innehållet. Viktigt är att alla i en organisation vet att en policy finns och varför den finns.
Vi tackar Bisnode för svar på viktiga frågor som vi tror att många företagare undrar över just nu. Visste du att vår tjänst Bolagsbevakning Plus samlar data från bland annat Bisnode och ger dig en uppdatering direkt om någon förändring upptäcks i deras register? Vi hjälper dig och ditt företag att bevaka, för att förebygga eventuella kriser.