fbpx

Förebygg och Svensk Handels Varningslista

Till våra kunder, leverantörer och andra intressenter

Följande inlägg görs med anledning av att Förebygg har publicerats med gul status på Svensk Handels varningslista.

Först och främst vill vi meddela att vi har tagit publiceringen av Förebygg på Svensk Handels varningslista på största allvar. Kundnöjdhet är en av grundstenarna i vår affär och när det nu visat sig att kunder har vänt sig till Svensk Handel med klagomål gör vi vårt yttersta för att identifiera brister i våra rutiner och åtgärda dessa.

På Förebyggs initiativ har det inletts en dialog med Svensk Handel och vi hoppas vi kan finna en lösning i detta snarast möjligt.

Under tiden ber vi våra kunder och leverantörer om fortsatt förtroende.

Vad innebär Svensk Handels flaggning om Förebygg?

Svensk Handels varningslista använder sig av två olika status för varningar: röd markerar varning, gul markerar var uppmärksam. Den gula statusen används då flera klagomål inkommit avseende exempelvis diffusa avtalsvillkor alternativt att förhållandena vid avtalens tecknande varit oklara eller vilseledande.

Förebygg har fått gul status av Svensk Handel som alltså inte är en ”dom” utan betyder – var uppmärksam.

Vad är Förebyggs inställning till publiceringen?

Förebyggs kundservice uppmärksammade i oktober 2020 ett ökat antal klagomål från företagskunder. En intern utredning inleddes vilket visade att problemet uppkom då returer i enskilda fall inte hade registrerats på ett korrekt sätt. Den interna utredningen resulterade i förändrade processer och rutiner i den särskilda kampanj där problemet visade sig komma ifrån.

Vi har även hållit ytterligare utbildningar med vår personal och infört fler kontroller för att säkerställa att våra rutiner efterlevs men också säkerställa god kvalité i kontakt med nya kunder. Vi har bland annat infört fler SMS-utskick till nya kunder under perioden för det öppna köpet.

En svårighet i vårt arbete är att vi tyvärr inte får någon information av Svensk Handel, och av den anledningen kan vi idag inte bedöma omfattningen av klagomålen och vi vet inte under vilken tidsperiod de inkommit eller hur många det rör sig om.

Förebygg har under drygt 2 år haft en kraftig ökning av vårt kundinflöde, 216 procent ökning i jämförelse med 2018. Vi har idag 50 000 kunder vilket kan jämföras med 2018 då vi hade 20 000.

Samtidigt som Förebyggs fokus är att fortsatt säkerställa en god kundnöjdhet, känner vi oss besvikna på hur Svensk Handel har hanterat vårt fall. Svensk Handel har inte vid något tillfälle försökt kontakta Förebygg för att informera om klagomålen. Inte heller har de berett oss möjlighet att kommentera uppgifterna eller redogöra för våra interna rutiner. Mot bakgrund av det genomslag varningslistan har, och är ägnad att ha, känns detta särskilt hårt.

Med det sagt är situationen som där är och det viktigaste nu är att säkerställa att vi på Förebygg fortsatt bedriver en hälsosam verksamhet där vi hjälper våra kunder, och vi tackar för det förtroende våra kunder har till oss, vilket redan lett till att Förebygg är det högst rankade säkerhetsföretaget på Reco.se av 1091 listade företag:
https://www.reco.se/sok/s?q=säkerhetsföretag

Är du kund eller leverantör och har frågor kring vad markeringen på varningslistan betyder? Eller är du missnöjd med Förebygg eller har frågor gällande publiceringen? Kontakta vår klagomålsansvarig på mail klagomal@forebygg.se.

Om Förebygg

Förebygg är ett tillväxtbolag som tar fram och förmedlar moderna säkerhetstjänster till privatpersoner och företag i Sverige. Vi har inget annat mål än att vara det bästa företaget i branschen, med de bästa tjänsterna och den absolut högsta kundnöjdheten.
Idag erbjuder Förebygg en handfull med säkerhetstjänster med inriktningen IOT och digitalisering, från enkla stöldskyddsmärkningstjänster till avancerade kreditbevakningssystem och smarta patenterade GSM-rökdetektorer. Senare under 2021 lanseras även Sveriges första IOT plattform för smarta hemlarm, energiövervakning och äldrevård i hemmet.

Sedan starten 2015 har Förebygg jobbat för att bidra till ett tryggare Sverige.

Vår mission är att genom ständigt utvecklande av säkerhetstjänster ligga i framkant som marknadsledande aktör och därmed bidra till nollvisionen inom bostadsbränder och helt kunna förebygga att bolags- och identitetskapningar förekommer i Sverige.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright 2015 - 2021 Förebygg | All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down