fbpx

ID-kapning när du handlar online och i affärer

Det är aldrig en dum idé att vara medveten om risker i samhället, speciellt nu när ID-kapning och bolagskapning blir ett allt vanligare brott. Vi tänker därför presentera några enkla tips på hur du kan säkra upp och förebygga i din vardag.

Undvik ID-kapning -  8 tips för tryggare handel

  1. Använd kreditkort med chip och PIN

Många människor, med många påsar, på trånga utrymmen gör det enkelt för ficktjuven att sno både plånböcker och mobiltelefoner. Var noga med att skydda din PIN-kod, när du använder den. Annars använd chip, så bedragaren inte kommer åt dina uppgifter.

2. Använd kontaktlös betalning

Om möjligt, använd kontaktlös betalning som Apple Pay, Google Wallet eller kontaktlöst kreditkort för att minimera risken för ID-kapning. Dessutom kan du låta personen i kassan skanna av din id-handling istället för att säga personnumret högt när du registrerar dina medlemsbonusar.

3. Handla med 3D secure

Se till att sidan du ska e-handla från är försedd med 3D Secure, en särskild säkerhetsfunktion vid betalning med Visa eller MasterCard. Funktionen innebär att du anger ett lösenord utöver dina kortuppgifter, vilket försvårar för bedragarna. Detta är standard för de flesta betalstationer i dagsläget.

4. Sidan du handlar från ska ha ett SSL certifikat, annars finns risken att en ID-kapning sker

Dubbelkolla att sidan du handlar från har ”https” i adressfältet och inte bara ”http”. S:et står för säkerhet. Dessa sidor har även en ikon som liknar ett hänglås bredvid adressfältet, vilket visar att sidan är säker. När du betalar med kort ska du även hålla utkik efter att texten bli grön vid adressfältet för extended validation (SSL).

5. Spara inte alla dina kort- och lösenuppgifter i en webbrowser som Chrome eller Bing

Det som egentligen är tänkt som en tidsbesparande service till dig som konsument har kommit att bli en fara. Många sidor erbjuder helt enkelt dig att spara dina siffror på kortet och din pin-kod för att göra autobetalningar enklare, detta är inte att rekommendera. Risken finns att de bli hackade och säljs vidare.

6. Handla på faktura

Är du osäker på om du har att göra med ett seriöst företag kan du alltid välja att betala på faktura. Erbjuder företaget inte den möjligheten är det ett tecken på att något inte står rätt till, även om det finns många företag som inte erbjuder faktura alternativ. Dock säljer de mindre än de som gör, så ger det en insikt att vi lär oss.

7. Kontrollera dina kontoutdrag

Granska dina kontoutdrag regelbundet och rapportera omedelbart eventuella misstänkta transaktioner till din bank eller kreditkortsföretag.

8. Använd starka lösenord och tvåfaktorsautentisering

För att skydda dina onlinekonton, använd starka och unika lösenord samt aktivera tvåfaktorsautentisering där det är möjligt. Besök vårt ID Skydd idag för att skydda dig.

Uppdateringar 2024: 10 nya skydd vid e-handel och onlinehandel

När det gäller onlineshopping har säkerhetsåtgärderna utvecklats betydligt för att skydda både konsumenter och företag. Här är några av de moderna skyddsmetoderna som används idag:

  1. SSL/TLS-kryptering
    Webbplatser som använder SSL (Secure Socket Layer) eller TLS (Transport Layer Security) kryptering skyddar data som överförs mellan användarens webbläsare och webbplatsen, vilket gör det svårare för obehöriga att avlyssna information.
  2. Betalningsgatewayer med hög säkerhet
    Många e-handelsplattformar använder säkra betalningsgatewayer som Stripe, PayPal eller Square som erbjuder avancerad kryptering och säkerhetsprotokoll för att skydda finansiell information.
  3. Tvåfaktorsautentisering (2FA) för betalningar
    Vissa onlinebutiker kräver nu 2FA vid utcheckningen, vilket innebär att kunden måste verifiera sin identitet med två olika metoder, till exempel ett lösenord och en kod skickad till deras mobiltelefon.
  4. Tokenisering av betalningsinformation
    Detta innebär att känslig betalningsinformation, som kreditkortsnummer, ersätts med en unik identifieringskod (token) under transaktionen, vilket minskar risken för dataintrång.
  5. Maskering av kreditkortsuppgifter
    Många webbplatser visar endast de sista fyra siffrorna i ditt kreditkortsnummer när du gör en transaktion för att skydda din fullständiga kreditkortsinformation.
  6. Säkerhetsprogram för webbläsare
    Moderna webbläsare inkluderar säkerhetsfunktioner som varnar användare om potentiellt osäkra webbplatser eller nedladdningar, vilket bidrar till att skydda mot skadlig programvara och phishing-försök.
  7. Regelbundna säkerhetsrevisioner
    E-handelsföretag genomför ofta säkerhetsrevisioner för att identifiera och åtgärda sårbarheter på sina webbplatser och i sina system.
  8. AI och maskininlärning för bedrägeridetektering
    Vissa plattformar använder avancerad AI och maskininlärning för att analysera transaktionsmönster och identifiera potentiella bedrägerier.
  9. Kundverifiering
    Vissa onlinebutiker kan kräva ytterligare verifiering för transaktioner som verkar ovanliga eller misstänkta, till exempel genom att ringa kunden direkt.
  10. Uppdaterade sekretesspolicyer och användarvillkor
    E-handelswebbplatser uppdaterar regelbundet sina sekretesspolicyer och användarvillkor för att inkludera information om hur de samlar in, använder och skyddar kunddata.

Att vara medveten om dessa skydd och hur de fungerar kan hjälpa konsumenter att känna sig säkrare när de handlar online.

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Vi är mycket stolta över våra kunders förtroende som gjort oss till Sveriges högst recenserade företag inom kategorin säkerhet på Reco.se
Kontakt
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright © 2015 – 2024 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0