Coronaviruset (COVID-19) har tagit världen med storm och lämnar redan sina spår. Vi läser idag mycket om smittspridning, kollapsande branscher och nära vänner som är drabbade. Mitt i turbulensen finns dock ett växande hot i bedrägerier – dina uppgifter stjäls för att komma åt värdefull information och pengar. 

Vi är inne i en utmanande tid där det stundande coronaviruset är ett faktum som vi alla kämpar mot på olika nivåer. Vårt samhälle och dess omvärld gör fantastiska insatser för att ro oss alla i land mot ljusare dagar. För oss som företag så innebär det många förändringar och flexibla lösningar. Vi tar vårt ansvar att fortsatt skydda våra kunder mot bedrägerier och att informera omvärlden om detta växande problem. 

Tyvärr så arbetar oftast bedragaren under motsatta principer och älskar att dra nytta av allmänhetens rädslor vid krissituationer som denna Pandemi skapat. Coronaviruset leder just nu till enormt stora missförstånd och subjektiva spekulationer runt om i världen. Faktum är att inte vet allt än och kommer ej att göra det förrns vi ser slutet av denna kurva. Men vi på Förebygg har fler svar på hur du kan hantera denna pandemi förutom att ta socialt avstånd, värna om din hälsa och nysa i armvecket. 

En vanlig situation som sker just nu är att bedragaren utger sig för att arbeta hos polisen, banken eller inom sjukvården med smittspridning. Det här är ett fenomen som har blivit allt vanligare efter 9/11 och det återkommer vid varje större krissituation som till exempel tsunami, jordbävningar och bränder. Bedragarna är snabbt framme och utnyttjar folks oro, rädsla och inte minst törst efter information och kunskap, säger Anne-Marie Eklund Löwinder som är informationssäkerhetsexpert och säkerhetschef på Internetstiftelsen.

Specifikt så varnas äldre för att inte släppa in obehöriga i sina hem och att inte lämna ut känsliga uppgifter. Va vaksam på samtal där du uppmanas att logga in med bankid och tänk på att du alltid kan fråga en nära vän om du är osäker. Vi rekommenderar att du fokusera på att läsa direkt information från myndigheternas webbplatser. Vill du vara extra säker på att din identitet får det skydd den behöver så finns våra tjänster länkade här under. 

ID-Skydd+ (går även att teckna familjeskydd) 

Du får översikt på din kreditrating och inkomstutveckling och får ett meddelande när nya inkomster taxeras eller när en betalningsanmärkning erhållits/avskrivits. Vid ett intrång larmas du i realtid och vi hjälper dig att återställa din kreditstatus, bestrida fakturor hos fordringsägare, kontakta myndigheter och andra instanser som är oerhört tidskrävande vid ett bedrägeri. 

Läs mer här

Bolagsbevakning+ (går även att teckna? eller)

Realtidsbevakning av myndighetsdata, kreditförändringar, kronofogden med mera. Exempelvis Firma-, adress-, styrelse-, eller andra förändringar. Data hämtas från bl.a. Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogden, Bisnode och Creditsafe.

Läs mer här

Nedan kan du läsa om några vanliga typer av bedrägerier  som har ökar i samband med den rådande krisen och den växande brottsligheten rent allmänt.  

1 – Lämna aldrig ut dina uppgifter

Som vi och många andra redan har rapporterat vid tidigare tillfällen så ska du vara försiktig med att lämna ut dina känsliga uppgifter. Instanser som banker, polisen och sjukvården kommer aldrig att be dig om lösenord, personnummer eller att du ska logga in via bankid när de ringer upp dig. Kontakta gärna polis, sjukvård eller banken om du misstänker att någon försöker att sälja på dig via telefon i dess namn. Du kan då bidra till att färre människor råkar illa ut i liknande situationer. 

2 – Kolla din post oftare och öppna den direkt

En vanlig metod vid bedrägeriförsök är att ändra din adress så att du missar din post helt. Då är en digital brevlåda en perfekt lösning som bidrar till större kontroll över dina känsliga uppgifter utan att hantera dem fysiskt. Använder du fortfarande din postlåda så är det högst aktuellt att dagligen kolla efter och ta in posten. Vi rekommenderar att övergå till en digital postlåda – det är både säkrare och bättre för miljön. Kom ihåg att det går snabbt när ett bedrägeri väl sker och effekterna kan svida även om du hindrat större skador. 

3 – Klicka inte på länkar i mail 

Det är inte ovanligt att du får mail från leverantörer och tjänster som du använder. Men du bör hålla ett vakande öga för detaljerna kring vad mailet försöker framhäva. Många blir lurade att klicka på länkar eller ladda ner bifogade filer som innehåller skadlig kod. Skrämseltaktiker är tänkta att skrämma dig till att agera snabbt och falla för det s.k. tricket. Det kan handla om att dina kortuppgifter saknas eller att en faktura har förfallit. Håll ett extra öga öppet och kolla efter de avgörande detaljerna innan du väljer att klicka dig vidare på något. 

4 – Kolla adresser extra noggrant 

Det här länge funnits ett problem med att stora varumärken utnyttjas av bedragare, troligtvis eftersom många av oss redan har etablerad kontakt med dem. Ibland så är det svårt att urskilja bedrägeriet från den verkliga hemsidan – men ta din tid och leta efter felstavningar i adressfältet eller andra ledtrådar. Oftast så byts endast någon bokstav eller decimal ut i adressfältet för att lura ögat. Försiktighet är alltid ett bra verktyg gällande säkerhet, speciellt i rådande tider där mycket desinformation cirkulerar. Kom ihåg att bedragaren är smart och kalkylerad – men du vet bättre för du har oss som hjälper dig

5 – Var försiktig med okända och nya applikationer

Det förekommer en del fall av s.k. ransomware – en skadlig kod som tar sig in i telefonen eller datorn via länkar, bifogade filer och applikationer främst. Tänk till en extra gång innan du klickar på något okänd eller söker efter information kring coronaviruset. Det finns applikationer som försöker utnyttja den rådande situationen väldigt osmakligt. Självklart bör du alltid ha detta i åtanke och agera med sunt förnuft när du hanterar dina kort- och personliga uppgifter. Arbetet börjar inifrån och kan endast starta från ditt initiativ. Vi finns här som stöd med information, statistik och tjänster som kan hantera din säkerhet. 

6 – Polisanmäl och spärra ditt ID

Misstänker du att du har blivit utsatt för ett bedrägeri så ska du meddela din bank direkt och göra en polisanmälan. Vill du vara på den säkra sidan och teckna ett ID-Skydd så kan vi hjälpa dig att få den tryggheten du behöver. Testa våra smarta lösningar som bevakar och skyddar din identitet online, dygnet runt, i hela världen. 

Med vänliga hälsningar 

Förebygg