Frågor & Svar 2019-09-09T11:51:01+01:00

Frågor & Svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna
Allmänt

Under “Villkor & blanketter” finner du en överlåtelseblankett du enkelt skriver ut, skriver under och postar in till oss. Alternativt kontaktar du kundtjänst så skickar vi ut en överlåtelseblankett till dig som du sedan enkelt skriver under och returnerar. Tänk på att den som tar över tjänsten kan komma att prövas i en kreditkontroll och måste godkännas för att överlåtelsen ska kunna ske.

Är du kund och har en fråga om din tjänst?

Maila kundtjanst@forebygg.com

Vill du ångra ett abonnemang du beställt hänvisar vi dig till att ringa oss på 0770 – 337 330

I dagsläget kan vi inte erbjuda annan betalning än månadsvis. Däremot kan du enkelt aktivera autogiro med bank-id genom att klicka här, eller genom att skriva ut och sedan posta in autogiroblanketten, genom att klicka här.

Du kan alltid trycka på glömt lösenord. Fyll i ert personnummer så får du ett SMS med ett nytt lösenord till den mobil du registrerat hos oss som kontaktnummer.

(a)
Vi matchar regelbundet alla telefonnummer mot NIX-registret. Enligt lag får vi lov att spara ett telefonnummer i två månader innan vi gör nästa matchning. Det betyder att om du har nixat dig precis dagen efter att vi har gjort en matchning mot NIX-registret, kommer ditt nummer att finnas kvar i vårt register i max två månader. Ditt telefonnummer kommer automatiskt att tas bort vid nästa matchning mot NIX. Tänk på att om du har flera nummer så behöver samtliga registreras hos NIX.

(b)
Om du via någon av våra samarbetspartners uttryckligen gett ditt medgivande till kontakt kollar vi inte om du är registrerad hos NIX.

Vill du spärra ditt nummer hos oss kan du enkelt ringa in till oss på 0770 – 337 330 eller maila till kundtjanst@forebygg.com.

Du kan enklast uppdatera dina adressuppgifter genom att logga in på Mina Sidor med mobilt bank id eller din personliga kod. Skulle det inte fungera kan du kontakta kundtjänst så vi kan uppdatera din adress åt dig.

Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen du ingick avtalet med oss. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar du oss på telefon 0770 – 337 330. Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.

Aktivera autogiro direkt hos Svea Ekonomi med bank-id genom att klicka här, eller genom att skriva ut och sedan posta in autogiroblanketten, genom att klicka här.

ID-Skydd+

Kontakta kundtjänst 3-6 månader innan ditt avtal går ut, så skickar vi ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Nej, din bevakning går via Bisnode samt CreditSafe som är två av Sveriges största upplysnings- och datahanteringsföretag. Vi har valt att samarbeta med dessa företag då dem är störst inom detaljhandel, telekom och snabblån, där bedragarna oftast utför brotten.

Vi bevakar ditt personnummer via Bisnode och Creditsafe vilka är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag och de är störst inom detaljhandel, telekom och snabblån, där bedragarna ofta handlar. När en förändring eller förfrågan sker via dessa aktörer så meddelas du via SMS och/eller E-post.

Om du har konstaterat att någon brukat din identitet och vill ha assistans så ringer du vår spärrlinje på 0770 – 337 333 som är öppen dygnet runt. Vår personal kommer hjälpa dig att gå igenom vad som ska spärras och hjälper dig att hantera situationen samt utföra spärr hos Bisnode, Creditsafe, UC, Syna och Decida när det behövs.

Det enklaste sättet är att logga in på Mina Sidor med hjälp av bank id eller med koden som du fått hemskickad när du beställde tjänsten. Du kan också använda den blankett du fått hemskickad i välkomstbrevet och returnera portofritt via svarskuvertet. Alternativt kontaktar du kundtjänst.

Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din t.ex. kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan det resultera i att de nekar spärrningen.

När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss om att det är du som tagit ett lån eller om det är någon annan som har gjort det i ditt namn.

Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet.

Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig kan du i vissa fall få juridiskt stöd enligt de allmänna villkor för tjänsten.

Ring vår spärrlinje på 0770 – 337 333. Vår personal kommer tillsammans med dig att gå igenom vilka värdehandlingar som du förlorat och som ska spärras. Det är viktigt att du har registrerat dessa på Mina Sidor så att handläggningen går smidigt och spärrning kan genomföras snabbt

Brandlarm

Du kan enklast uppdatera din kontaktlista genom att logga in på Mina Sidor med mobilt bank id eller din personliga kod. Skulle det inte fungera kan du kontakta kundtjänst så vi kan uppdatera informationen åt dig.

Börja med att kolla så du tagit bort plasten på batteriet och satt batteriet åt rätt håll. Fungerar inte detta ringer du kundtjänst så vi kan felsöka.

Vid en bekräftad brand är vår larmcentral behjälpliga med att kontakta SOS. I första hand är det du själv som nu får möjlighet till detta.

Ja, det enda du behöver göra är att uppdatera din adress, det gör du enklast genom att logga in på Mina Sidor eller genom att kontakta kundtjänst.

Vi erbjuder alla våra kunder en täckningsgaranti, skulle det vara så att det inte finns täckning där du bor så får du ringa kundtjänst så att vi kan göra ett test tillsammans, vid behov kan vi komma att byta GSM nät till ett som fungerar hos dig.

Kontakta kundtjänst 3-6 månader innan ditt avtal går ut, så skickar vi ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Så länge du använder dig av vår tjänst har enheten garanti. Vänligen kontakta kundtjänst om den slutat fungera, så hjälper vi dig med felsökning och eventuellt utbyte.

Förebygg Brand behöver placeras inom Sveriges gränser, men du som tar emot samtal och sms från larmcentralen kan befinna dig vart som helst i hela världen så länge du har signal på din telefon.

Alla mobiltelefoner fungerar så länge du kan ta emot vanliga samtal och SMS på telefonen.

Bolagsbevakning+

Vi hjälper dig att kartlägga bolagskapningen, bestrida fakturor hos fordringsägare, kontakta myndigheter och andra instanser som krävs vid ett bedrägeri. Om en bolagskapning leder till tvist eller domstolsprövning erbjuder vi juridisk rådgivning i upp till 25 timmar, via utvalda specialister, som träder in och för din talan.

Nej, det går generellt inte att spärra ett organisationsnummer, det går endast för enskilda firmor. Men misstänker du att du utsatts för bedrägeri ska du omedelbart kontakta spärrlinjen på 0770 – 337 333, så hjälper vi dig.

Då kreditförändringar och personliga händelser endast är för era ögon så behöver ni logga in på Mina Sidor med BankID för att ta del av informationen.

Det enklaste sättet är att logga in på Mina Sidor med hjälp av bank id eller med koden som du fått hemskickad när du beställde tjänsten. Du kan också använda den blankett du fått hemskickad i välkomstbrevet och returnera portofritt via svarskuvertet. Alternativt kontaktar du kundtjänst.

Kontakta kundtjänst 3-6 månader innan ditt avtal går ut, så skickar vi ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Registrera värdehandlingar så som pass, körkort, mobiltelefon, abonnemang och betal- samt kreditkort. Tappar du bort eller blir bestulen på dina värdehandlingar ringer du enkelt ett samtal och spärrar allt utan att behöva sitta i telefonkö hos flera företag. Det är viktigt att du uppdaterar ditt register när du t.ex. får nya betalkort, det gör du enklast via Mina Sidor.

Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din t.ex. kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan det resultera i att de nekar spärrningen.

Vid tvist till följd av en bolags- eller id-kapning erhåller ni juridisk rådgivning och assistans. Vi kommer att förbereda er inför den juridiska processen så att ni känner er trygga. Vårt kundlöfte är att se till att er kreditstatus återställs och alla falska fordringar makuleras – lyckas vi inte uppfylla detta kommer vi att återbetala er alla inbetalda månadsavgifter och avsluta tjänsten.

Behöver du personlig service? Ring oss direkt på 0770 – 337 330