fbpx

Du har inga produkter i varukorgen.

Hur hjälper du dina anställda att arbeta effektivt hemifrån?

I drygt ett år har hemarbetet pågått för många företag. Vilket kan skapa delade meningar, vissa trivs bra medan andra saknar den fysiska arbetsplatsen. Men vad kan du som företagare göra för att dina anställda ska trivas med tillvaron och arbeta effektivt hemifrån?

Studier visar att det finns mängder med fördelar av distansarbete - se till att använd dem. Många studier visar dessutom att vi arbetar mer produktivt hemifrån. Hela 13 procent mer produktivitet än när vi arbetar i en kontorsmiljö. Vilket nästan ger oss en extra arbetsdag per vecka. Däremot kan det krävas mer disciplin för att hålla motivationen uppe vid hemarbete. Därför har vi samlat nedan tips om hur vi kan skapa bättre förutsättningar för oss själva, och arbeta effektivt hemifrån. 

Investera ergonomiskt

Första punkten för att dina anställda ska kunna arbeta effektivt hemifrån är att se till att alla har en bra arbetsstation. Om distansarbetet gäller en längre period så fungerar det inte att sitta halvkasst i sin soffa samtidigt som Netflix är på. Det finns mängder av företag som erbjuder hjälp med detta och har ett flertal färdiga paketlösningar. Oavsett vilka möjligheter ditt företag har, så är huvudsaken att du tar kontakt med dina anställda och säkerställer att de har en ordentlig plats att sitta vid. Och om de arbetar från en laptop så kanske en extra skärm passar bra för att inte skada nacken eller ryggen.

Håll igång teamkänslan

När vi snabbt går in och ut ur digitala möten har vi som vana att vi ska vara så effektiva som möjligt. Kanske hinner vi klämma in ytterligare en avstämning på 15 minuter? Det kan vara härligt att känna att man får mycket gjort. Men glöm inte bort det sociala i ditt arbete och försök även få dina kollegor att stressa ner mellan mötena.

  • Schemalagda digitala fikapauser kan vara en idé för att få prata med ditt team utöver arbetsuppgifterna.
  • Använd kamera i dina möten om möjligt, då det skapar en mer personlig interaktion.
  • Glöm inte heller bort kallpratet innan mötet drar igång, det stärker teamkänslan.
  • Ställ in din kalender på att automatiskt boka möten på 45-50 minuter istället för 60, då det ger dig tillfälle att samla dig innan nästa möte inleds.
  • Om det är ett längre möte så är det viktigt att även där komma ihåg pauser. Då vi människor har svårt att fokusera på en sak i mer än 45 minuter utan paus.

Håll rutiner för att arbeta effektivt hemifrån

Denna punkt kanske är utöver din kontroll som arbetsgivare. Men försök att uppmuntra dina anställda att hålla rutiner även hemma. Vi vet enligt undersökningar att vi mår bättre och presterar bättre när vi har tydliga rutiner. Enkla saker som att bädda sängen, klä på sig och borsta tänderna kan vara totalt avgörande.

Som arbetsgivare kan du hjälpa dina anställda med nedan tips och trix.

  • Skapa en checklista, skriv upp målen för dagen, helst kvällen innan eller direkt på morgonen innan du börjar arbeta.
  • Dela upp arbetsdagen i intervaller. Undersökningar visar att vi arbetar bäst i korta intervaller följt av korta pauser, t.ex. 25 min arbete följt av 5 min paus. Det finns många appar och tjänster, exempelvis “Focus Keeper” eller “BreakTimer”.
  • Många företag arbetar också mycket med personlig utveckling för att bidra till ökad motivation när tillvaron kan kännas trist. Kolla om det finns något seminarium, eller webbinarium, som passar dig och ditt team - delta med fördel tillsammans.

Kom även ihåg att checka av dina mål

Det kan vara stora som små, att rensa mejlkorgen eller att ringa ett samtal. Syftet med en checklista är delvis att hålla koll på vad vi ska göra, men främst för att vi mår bra av att bocka av en uppgift - det frigör dopamin som är ett hormon som ökar välmående. Är det ett stort projekt du arbetar på så är det extra viktigt att ha delmål och en checklista för att inte överväldigas av projektets storlek. Det finns väldigt bra tjänster för detta ändamål, exempelvis Monday eller MeisterTask.

Sista men absolut inte minst - glöm inte att röra på dig regelbundet och gå ut för att få frisk luft. Vi rör i regel på oss mindre när vi jobbar hemifrån till skillnad från när vi är på kontoret. Så ta dig ut på lunchen en sväng, och uppmana dina kollegor att göra detsamma. Kanske en gemensam virtuell promenad kombinerat med brainstorming inför ett nytt projekt?

Källor: SVT, Tele2

Visst känner du till vår tjänst Bolagsbevakning Plus? Den innehåller allt som du kan tänkas behöva för att känna dig trygg och säker som företagare. 

Sedan starten 2015 har Förebygg jobbat för att bidra till ett tryggare Sverige.

Vår mission är att genom ständigt utvecklande av säkerhetstjänster ligga i framkant som marknadsledande aktör och därmed bidra till nollvisionen inom bostadsbränder och helt kunna förebygga att bolags- och identitetskapningar förekommer i Sverige.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright 2015 - 2021 Förebygg | All Rights Reserved
magnifiercrosschevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla