I takt med att vår värld blir allt mer digitaliserad ökar också komplexiteten och frekvensen av brott som begås online. Detta är en realitet som individer, företag och säkerhetsorganisationer ständigt måste anpassa sig och att skydda sig mot. Under 2023 upplevde Sverige en ökning av brottsligheten, med över 1,5 miljoner anmälda brott. Denna trend fortsätter under 2024. Detta representerar en fyra procents ökning jämfört med föregående år, enligt statistik Brottsförebyggande rådet.
Bland de olika kategorierna av brott som rapporterats så sticker bedrägeribrott ut som den snabbast växande brottslighet. Med en ökning på hela 22 procent till 237 692 brott under 2023 jämfört med 2022. Denna betydande uppgång för bedrägeribrott är ett tydligt tecken på att bedragare blir alltmer sofistikerade i sina metoder. Inte nog med det, sett över ett decennium har de anmälda bedrägerierna ökat med över 53 procent vilket pekar på en oroande långsiktig trend.
De som ökat mest är kortbedrägerier och bedrägerier genom social manipulation. Kortbedrägerierna ökade med hela 44 procent under 2023 jämfört med året innan, och bedrägerier genom social manipulation följde tätt efter med en ökning på 36 procent.
Kortbedrägerier innebär att bedragare använder stulna kortuppgifter för att genomföra köp eller transaktioner online. Den stora ökningen av dessa brott visar att bedragarna hittat nya vägar för att komma runt spärren genom identifiering via Bank-ID som infördes 2021. Under det året minskade antalet genomförda kortbedrägerier, men 2023 har de ökat till all-time high.
– Det är en tråkig utveckling, säger Lotta Mauritzon, samordnare mot bedrägeri vid polisens Nationella operativa avdelning.
Skydda dig genom att vara uppmärksam
Kortbedrägerier kan genomföras på flera sätt, men gemensamt för dem är missbruket av stulna eller förfalskade kortuppgifter. En vanlig metod är genom phishing-attacker, där bedragare lurar till sig kortinformation från ovetande offer genom att efterlikna legitima företag eller myndigheter. En annan metod är genom dataintrång, där känslig information stjäls direkt från företags databaser. Slutligen, men dock mindre vanligt är fysisk stöld av ditt kort.
För att skydda sig mot kortbedrägerier är det viktigt för konsumenter att handla från seriösa företag och vara noggranna med var och hur de delar med sig av sin kortinformation. Dessutom har bankerna ett stort ansvar för ovanliga transaktioner som ej godkänts via Bank ID samt de som godkänts via Bank ID men är ovanliga för personen i fråga.
Även om dessa tips kan minska risken för att bli utsatt för kortbedrägerier, är det viktigt att komma ihåg att ingen metod är fullständigt säker. Bedragare fortsätter att utveckla nya tekniker och metoder för att kringgå säkerhetsåtgärder. Vilket gör det till ett måste att hela tiden uppdatera era kunskaper och säkerhetsrutiner.
Social manipulation är det andra bedrägeri området som ökade markant under 2023 med en ökning på 36 procent jämfört med föregående år. Det är svårt att prata om kortbedrägerier utan att nämna social manipulation. Kopplingen mellan kortbedrägerier och social manipulation är stark och komplex. Social manipulation, även känd som social engineering, är en metod som bedragare använder för att lura människor att avslöja konfidentiell information eller utföra handlingar som är till fördel för angriparen. Denna teknik är särskilt effektiv i sammanhang där bedragaren försöker genomföra kortbedrägerier.
Phishing
En vanlig form av social manipulation där bedragare skickar e-postmeddelanden eller meddelanden som ser ut att komma från legitima källor, såsom banker eller kreditkortsföretag. Målet är att övertyga mottagaren att avslöja personlig och finansiell information, såsom kortnummer och lösenord.
Pretexting
Bedragare skapar en falsk berättelse (pretext) för att vinna offrets förtroende och få tillgång till deras personliga eller finansiella information. Till exempel kan en bedragare utge sig för att vara en representant från offrets bank och begära känslig information för att "lösa ett problem med deras konto".
Quid pro quo
Bedragare erbjuder något i utbyte mot information eller tillgång. Till exempel kan de lova en belöning för att uppdatera betalningsinformation eller bekräfta kortuppgifter, vilket leder till obehöriga transaktioner.
Vishing (Voice Phishing)
En metod där bedragare använder telefonkommunikation för att utöva social manipulation. De kan utge sig för att vara från en bank eller ett annat finansiellt institut och be om känslig information under förevändning av att verifiera användarens identitet eller transaktioner.
Smishing (SMS Phishing)
Liknar phishing, men använder SMS istället för e-post. Bedragare skickar textmeddelanden som uppmanar mottagaren att klicka på en länk eller avslöja personlig information, vilket leder till kortbedrägerier.
Bedrägerier via telefon
Bedragaren ringer till brottsoffret på telefon och hävdar att det ringer från polisen, banken eller ett inkassoföretag. Bedragaren är vänlig, hjälpsam och erbjuder en lösning samtidigt som han stressar och skrämmer upp brottsoffret med en falsk berättelse. Denna typen av brott är extra känsliga då de oftast riktar sig mot äldre och de som är svagast i samhället.
Här kan vi se hur brott mot äldre och de svagaste i samhället genom social manipulation ökat dramatiskt från månad till månad under 2023.
Att vara proaktiv och informerad är nyckeln till att skydda sig mot bedrägerier. Snabba åtgärder hjälper till att minimera skadorna och återställa din ekonomiska säkerhet. Att bli utsatt för ett bedrägeri kan vara en både frustrerande och skrämmande upplevelse. Det är dock viktigt att agera snabbt och klokt för att minimera skadorna och öka chanserna att återhämta sig. Här är stegen du bör följa om du misstänker att du blivit utsatt för ett kortbedrägeri eller social manipulation:
Det första steget är att omedelbart kontakta din bank eller kortutgivare för att informera dem om situationen. Begär att de spärrar ditt kort för att förhindra ytterligare obehöriga transaktioner. Många banker har också tjänster för att temporärt låsa kort via deras app eller webbplats. Vilket är en snabb lösning medan du väntar på att komma i kontakt med banken.
Det är viktigt att officiellt anmäla brottet till polisen. Detta ger inte bara en officiell dokumentation av händelsen vilket också myndigheterna att kartlägga och bekämpa bedrägeribrott. Du måste också göra det då det är nödvändigt för eventuella försäkringsanspråk eller ersättningar. Anmälan kan oftast göras online eller på en polisstation.
Om bedrägeriet involverar en tvist med ett företag, till exempel om ett köp gjorts i ditt namn, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få hjälp med att lösa tvisten.
Efter att ha blivit utsatt för bedrägeri är det viktigt att noggrant övervaka alla dina finansiella konton och din kreditrapport för att upptäcka eventuella ytterligare obehöriga aktiviteter. Detta inkluderar att regelbundet kontrollera kontoutdrag, genom exempelvis en tjänst som ID-skydd.
Om ditt personnummer eller andra känsliga uppgifter har kommit i orätta händer, överväg att vidta ytterligare åtgärder för att skydda din identitet. Det kan inkludera att ändra lösenord, aktivera tvåfaktorsautentisering där det är möjligt, och övervaka användningen av ditt personnummer noggrant.
Banken utför en utredning efter att du anmält till polisen och banken. Banken ska kompensera dig i händelse av att du och banken är överens om att det handlar om en obehörig transaktion. Om banken inte vill ersätta dig, så kan du vända dig till Konsumentverket som hjälper dig med färdiga mallar gratis. Skulle banken fortfarande vägra kan du vända dig till ARN. Om banken inte godkänner den drabbades krav kan han eller hon vända sig till den oberoende Allmänna reklamationsnämnden ARN och kostnadsfritt få sin sak prövad, säger Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
Det är också viktigt att komma ihåg att du inte är ensam i kampen mot kortbedrägerier och social manipulation. Förebyggs ID-skydd erbjuder en omfattande lösning för att övervaka dina konton och kredit rating och kan spärra din identitet vid ett pågående bedrägeri eller id-kapning. Du kan se direkt om något händer och larmas dygnet runt till din telefon eller epost. Våra experter finns här för din trygghet och hjälper dig att skydda dina uppgifter.
I slutändan handlar det om att ta kontroll över din personliga säkerhet och göra de nödvändiga åtgärderna för att skydda ditt personnummer från att falla i fel händer. Genom att vara informerad, försiktig och proaktiv kan du säkerställa att dina konton förblir skyddade. Med Förebygg tar du kontroll över oväntade händelser och kan agera i realtid om något sker.
Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.
Vi är mycket stolta över våra kunders förtroende som gjort oss till Sveriges högst recenserade företag inom kategorin säkerhet på Reco.se