fbpx

Fakturabedrägeri

Fakturabedrägerier har ökat markant de senaste åren, framförallt bland privatpersoner. Men det är fortfarande mest småföretag som blir utsatta. Ett fakturabedrägeri sker oftast genom en bluffaktura. Vilket är precis som det låter, en falsk faktura som endast syftar på att lura dig eller ditt företag på pengar.

En bluffaktura är en faktura eller orderbekräftelse på något som du inte har beställt, eller inte har uppfattat som en beställning. Den kan se ut som vilken faktura som helst. Det finns olika typer av bluffakturor, vissa kommer från verkliga bolag medan andra kommer från ett påhittat. Vissa kan även uppfattas som en faktura, men är egentligen endast ett “erbjudande”. Det är därför viktigt att läsa igenom hela “fakturan” noga. För ibland kan det förekomma i det finstilta att det endast är ett erbjudande om att betala summan för produkten eller tjänsten som det handlar om.

Varför fakturabedrägeri är ett ökande problem

En av anledningarna till att fakturabedrägeri har blivit ett ökande problem är den snabba utvecklingen av teknik och digitaliseringen av företag. Internet har gjort det enklare för bedragare att skicka ut falska fakturor och dölja sin identitet. Dessutom är många företag inte tillräckligt medvetna om riskerna och har inte implementerat säkerhetsåtgärder för att skydda sig mot dessa bedrägerier.

En annan faktor som bidrar till ökningen av fakturabedrägeri är att bedragare blir allt mer sofistikerade i sina tillvägagångsätt. De använder sig av olika sociala ingenjörstekniker och manipulerar företagsprocesser för att öka chanserna att deras falska fakturor betalas. Det blir därför allt viktigare för företag att vara extra försiktiga och vara medvetna om bedragarnas taktiker.

En tredje faktor som spelar in i ökningen av fakturabedrägeri är den ekonomiska pressen som många företag upplever. I en tuff konkurrensutsatt marknad är det inte ovanligt att företag strävar efter att effektivisera sina processer och minska sina kostnader. Detta kan dock leda till att företag blir sårbara för bedrägeri då de inte har resurser för att genomföra noggranna kontroller av fakturor och betalningar. Bedragare utnyttjar denna sårbarhet och skickar ut falska fakturor i hopp om att de ska betalas utan att ifrågasättas.

En fjärde faktor som kan bidra till ökningen av fakturabedrägeri är bristen på samarbete och informationsspridning mellan företag och myndigheter. Om företag inte delar information om bedrägeriförsök och bedrägerimetoder kan bedragare fortsätta att agera ostraffat. Det är därför viktigt att det finns en ökad samverkan och informationsutbyte mellan företag och myndigheter för att bekämpa fakturabedrägeri effektivt.

Minska risken för fakturabedrägeri

För att minska risken för fakturabedrägeri har teknikföretag och experter utvecklat olika lösningar och verktyg. En sådan lösning är användningen av elektroniska fakturor och elektronisk signering av fakturor. Detta minskar risken för att falska fakturor ska accepteras och betalas av misstag.

Andra innovativa lösningar innefattar användningen av artificiell intelligens och maskininlärning för att analysera fakturor och identifiera potentiella bedrägerier. Dessa tekniker kan upptäcka mönster och avvikelser i fakturor som människor kan ha svårt att upptäcka. På så sätt kan företag snabbt eliminera falska fakturor och minska risken för bedrägeri.

En annan viktig tekniklösning är implementeringen av säkerhetsrutiner och kontroller internt på företaget. Genom att ha tydliga procedurer för att verifiera fakturor och genomföra noggrann granskning av betalningar kan företag minska risken för fakturabedrägeri. Det är även viktigt att utbilda personalen om riskerna och hur man känner igen falska fakturor.

Utöver dessa, använd tekniklösningar även digitala identiteter och autentisering. Genom att använda säkra autentiseringsmetoder, som exempelvis tvåfaktorsautentisering, kan företag säkerställa att endast behöriga personer har tillgång till fakturor och betalningsinformation. Detta minskar risken för att obehöriga ska kunna genomföra fakturabedrägerier.

Polisanmäl direkt vid misstanke

Vad ska man göra om man blir utsatt för ett fakturabedrägeri? Det ska först och främst alltid polisanmälas. Så länge du inte har beställt något, så ska du bestrida fakturan direkt. Varför det är viktigt att agera direkt är för att undvika att hamna hos inkasso, få betalningsanmärkningar eller andra tråkiga konsekvenser som en obetald faktura kan ge. Men du ska aldrig heller betala en bluffaktura.

Dokumentera all information du har om fakturan, kontakten mellan dig och företaget och all kommunikation som har skett. Det är bra att göra för att underlätta din anmälan.

Undvik fakturabedrägeri

Ofta så sker en bluffaktura på grund av ett telefonsamtal där bedragaren hävdar att ett avtal har gjorts. Så var försiktig när du pratar i telefon med någon. Om något verkar oklart eller osäkert så säg hellre för lite än för mycket. Du kan alltid avsluta ett telefonsamtal som du inte är intresserade av, för att undvika oönskade fakturor.

Fortsätter du samtalet så ska du vara uppmärksam. Om den okända personen ber dig att bekräfta vissa saker, exempelvis ditt företagsnamn. Så kan det i värsta fall användas senare för att klippa ihop till en inspelning där du samtycker eller besvarar någon helt annan fråga. Om du har möjlighet så kan det vara smart att spela in telefonsamtalet, ifall något problem skulle uppstå. Det kan även vara smart att ta anteckningar på vad du och personen pratar om. Eller be om en skriftlig offert, och om personen du pratar med tackar nej till det så är det bara att lägga på.

Förebyggs bolagsbevakning

Förebygg leder med sina tjänster och produkter inom proaktivt säkerhetsarbete med målet att skydda företag och privatpersoner. Detta intygas av över 1000 positiva omdömen på Reco, så ta inte våra ord på det.

Certifierad Skandinavisk utrustning (EN-50131)

Högst rankade säkerhetsföretaget enligt Reco.se med över 1000 omdömen

Besök vår sida om bolagsbevakning för mer information om hur ni kan skydda er. 

Källor: Polisen, Stöldskyddsföreningen, Svensk Handel

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Vi är mycket stolta över våra kunders förtroende som gjort oss till Sveriges högst recenserade företag inom kategorin säkerhet på Reco.se
Kontakt
Måndag-Torsdag 9.30 - 16.30.
Lunchstängt 12.30 - 13.30.
Fredagar 9.30 - 15.00
Copyright © 2015 – 2024 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0