Vad är ett fakturabedrägeri?

Fakturabedrägerier har ökat markant de senaste åren, framförallt bland privatpersoner. Men det är fortfarande mest småföretag som blir utsatta. Ett fakturabedrägeri sker oftast genom en bluffaktura. Vilket är precis som det låter, en falsk faktura som endast syftar på att lura dig eller ditt företag på pengar.

En bluffaktura är en faktura eller orderbekräftelse på något som du inte har beställt, eller inte har uppfattat som en beställning. Den kan se ut som vilken faktura som helst. Det finns olika typer av bluffakturor, vissa kommer från verkliga bolag medan andra kommer från ett påhittat. Vissa kan även uppfattas som en faktura, men är egentligen endast ett “erbjudande”. Det är därför viktigt att läsa igenom hela “fakturan” noga. För ibland kan det förekomma i det finstilta att det endast är ett erbjudande om att betala summan för produkten eller tjänsten som det handlar om.

Polisanmäl direkt

Vad ska man göra om man blir utsatt för ett fakturabedrägeri? Det ska först och främst alltid polisanmälas. Så länge du inte har beställt något, så ska du bestrida fakturan direkt. Här kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Varför det är viktigt att agera direkt är för att undvika att hamna hos inkasso, få betalningsanmärkningar eller andra tråkiga konsekvenser som en obetald faktura kan ge. Men du ska aldrig heller betala en bluffaktura. Dokumentera all information du har om fakturan, kontakten mellan dig och företaget och all kommunikation som har skett. Det är bra att göra för att underlätta din anmälan.

Undvik fakturabedrägeri

Ofta så sker en bluffaktura på grund av ett telefonsamtal där bedragaren hävdar att ett avtal har gjorts. Så var försiktig när du pratar i telefon med någon, om något verkar oklart eller osäkert så säg hellre för lite än för mycket. Du kan alltid avsluta ett telefonsamtal som du inte är intresserade av, för att undvika oönskade fakturor. Fortsätter du samtalet så ska du vara uppmärksam. Om den okända personen ber dig att bekräfta vissa saker, exempelvis ditt företagsnamn. Så kan det i värsta fall användas senare för att klippa ihop till en inspelning där du samtycker eller besvarar någon helt annan fråga. Om du har möjlighet så kan det vara smart att spela in telefonsamtalet, ifall något problem skulle uppstå. Det kan även vara smart att ta anteckningar på vad du och personen pratar om. Eller be om en skriftlig offert, och om personen du pratar med tackar nej till det så är det bara att lägga på.

Källor: Polisen, Stöldskyddsföreningen, Svensk Handel

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Förebygg är Sveriges högst och mest recenserade företag på de största omdömessajterna.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright © 2015 – 2022 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0