Har du någon gång fått ett mail eller sms som påstås komma från en bank eller något annat känt företag? Men i själva verket så är det en bluff, där avsändaren försöker vinna ditt förtroende för att du ska dela med dig av privata uppgifter och lösenord. Meddelande från din bank och liknande typer av bedrägerier kan gå till på många olika och kreativa sätt. I detta inlägg så listas några av dem, samt hur du skyddar dig från att bli utsatt.
Bedrägerier likt dessa kan ske både via mail, SMS eller till och med telefon. Det handlar om att bedragaren hör av sig och berättar att den kommer från exempelvis din bank, och att du måste (gärna snabbt) gå in och godkänna en uppdatering eller liknande via ditt BankID. Hur och vad bedragaren säger kan ske på oändligt många olika sätt. Men budskapet och syftet är att den vill åt dina privata uppgifter för att sedan komma åt dina pengar.
Meddelanden som sker på det här sätt kallas phishing, när bedragaren fiskar åt sig information via mail. Smishing kallas det om det sker via sms. Här kan du även läsa om vishing, som kommer från voice phishing, vilket innebär att det sker via telefonsamtal.
För att skydda sig mot dessa typer av bedrägerier och meddelanden - som kan verka väldigt trovärdiga, så finns det ändå några tecken man bör vara uppmärksam på:
Källa: SEB