Meddelande från din bank

Har du någon gång fått ett mail eller sms som påstås komma från en bank eller något annat känt företag? Men i själva verket så är det en bluff, där avsändaren försöker vinna ditt förtroende för att du ska dela med dig av privata uppgifter och lösenord. Meddelande från din bank och liknande typer av bedrägerier kan gå till på många olika och kreativa sätt. I detta inlägg så listas några av dem, samt hur du skyddar dig från att bli utsatt.

Hur fungerar dessa meddelanden?

Bedrägerier likt dessa kan ske både via mail, SMS eller till och med telefon. Det handlar om att bedragaren hör av sig och berättar att den kommer från exempelvis din bank, och att du måste (gärna snabbt) gå in och godkänna en uppdatering eller liknande via ditt BankID. Hur och vad bedragaren säger kan ske på oändligt många olika sätt. Men budskapet och syftet är att den vill åt dina privata uppgifter för att sedan komma åt dina pengar.

Phishing, vishing och smishing

Meddelanden som sker på det här sätt kallas phishing, när bedragaren fiskar åt sig information via mail. Smishing kallas det om det sker via sms. Här kan du även läsa om vishing, som kommer från voice phishing, vilket innebär att det sker via telefonsamtal.

Hur du skyddar dig

För att skydda sig mot dessa typer av bedrägerier och meddelanden - som kan verka väldigt trovärdiga, så finns det ändå några tecken man bör vara uppmärksam på:

  • Först och främst, dela aldrig med dig av ditt BankID eller logga in på någon annans uppmaning. Ditt BankID är en personlig ID-handling, och bör hanteras med säkerhet.
  • Om en bank kontaktar dig, är det verkligen en bank som du använder dig utav? Om det är det, brukar den kontakta dig på det här sättet? I regel så kontaktar aldrig din bank dig angående privat information på det sättet. Om det verkar misstänksamt, ta hellre kontakt själv direkt till din banks kundtjänst för att få prata med någon som vet.
  • Var alltid uppmärksam och skeptisk mot meddelanden som ser udda ut - och klicka aldrig på någon länk. Läs ordentligt och fråga någon som har koll innan du gör något förhastat.
  • Om du nu har råkat ut för ett meddelande och klickat dig vidare med ditt BankID, ring din bank direkt för att spärra det. Och kom ihåg att alltid polisanmäla händelsen, vara sig stor eller liten.

Källa: SEB

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Vi är mycket stolta över våra kunders förtroende som gjort oss till Sveriges högst recenserade företag inom kategorin säkerhet på Reco.se
Kontakt
Måndag-Torsdag 9.30 - 16.30.
Lunchstängt 12.30 - 13.30.
Fredagar 9.30 - 15.00
Copyright © 2015 – 2025 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0