Sju tecken på att du blivit utsatt för en identitetskapning

Varje år anmäls över 200 000 identitetskapningar, eller id-kapningar, i Sverige. Bedrägeribrott generellt har ökat märkbart under de senaste åren, särskilt när det gäller kapningar av BankID.

Var och en av oss kan när som helst bli utsatta för en id-kapning. Hur vet du om och när detta möjligtvis händer just dig?

Det finns saker vi kan göra för att minimera riskerna och förebygga att en id-kapning drabbar oss allvarligt. Låt oss ta en titt på de varningssignaler du bör hålla ett extra öga på för att snabbt upptäcka en eventuell id-kapning

Med dessa rekommendationer kan du snabbare uppmärksamma avvikelser och därmed reagera och vidta åtgärder för att minimera skadan.

En okänd händelse på ditt kreditkort

Missbruk av kreditkort är en av de vanligaste formerna av bedrägeribrott. I takt med att shopping på nätet blivit allt vanligare, har också antalet stulna kreditkortsuppgifter ökat. Uppmärksammar du en transaktion på ditt kreditkort som du inte känner igen, ska du reagera omedelbart, då det kan vara ett tecken på att någon kommit åt dina kreditkortsuppgifter.

Var noggrann med uppföljning av dina inköp och kontrollera att inga suspekta transaktioner finns på dina kreditkort.

En kreditupplysning tagen i ditt namn

Får du information om att en kreditupplysning, som du inte känner igen, har tagits i ditt namn, behöver du agera snabbt – förutsatt att du inte nyligen ingått något avtal eller köpt en tjänst som kan ha medfört att ett företag har berättigat intresse för att beställa kreditupplysningen.

Om du inte anser att en kreditupplysning bör ha tagits så finns risken att någon försökt ta ut ett lån eller köpa något på kredit i ditt namn. En bedragare kan göra detta genom att ha tillgång till dina personuppgifter – och möjligen en falsk identitetshandling, för att helt enkelt utge sig för att vara du.

Ring först till kreditupplysningsbolaget och/eller frågeställaren (det företag som beställt upplysningen) för att höra dig för. Vid behov kan du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget om kreditupplysningar tagits i ditt namn som du inte begärt. Du bör då även omedelbart polisanmäla händelsen.

Du upptäcker ett nytt konto i din internetbank

Om du upptäcker ett nytt konto i din internetbank, är risken att någon kommit över dina bankkoder eller ditt BankID – kontakta banken omedelbart.

Du får information om krediter som du aldrig tagit

Om du blir kontaktad av en kreditgivare om en kredit som du aldrig tagit, eller om du får en faktura eller betalningspåminnelse om en kredit som förfallit, då kan någon ha tagit ut en kredit i ditt namn. Bestrid kravet skriftligt och polisanmäl händelsen omedelbart – betala inte, det kan då bli svårt att få tillbaka dina pengar!

Du får fakturor för sådant du inte köpt

Samma gäller fakturor för tjänster, varor eller abonnemang som du inte har beställt. Då har någon troligtvis beställt varor eller tjänster i ditt namn, med dina personuppgifter och du kan ha blivit utsatt för en id-kapning.

Det kommer post till din adress med någon annans namn eller ingen post når dig

Om du får post hem till din adress med någon annans namn, är risken att någon använder din information olovligt. Falsk folkbokföring är ett brott straffbart med upp till 6 månaders fängelse.

Om någon får tag på dina uppgifter kan de också via Svensk Adressändring göra en eftersändning av din egen post, så att du inte får sådan post som skulle påvisa att du utsätts för en id-kapning, exempelvis beställningsbekräftelser och fakturor.

Din information har hamnat i fel händer via ett dataintrång

Företag som samlar in och förvarar kundinformation kan råka ut för dataintrång, där deras register och kundernas känsliga information stjäls. Företag som utsätts för dataintrång ska alltid meddela polisen och de personer vars information har stulits, det är dock ingen garanti att dem gör det.

Utöver att din information kommit i fel händer på grund av dataintrång kan det också hända att du fysiskt blir rånad eller tappar bort dina identitetshandlingar och koder. Då ska du naturligtvis se till att omedelbart spärra identitetshandlingar som id-kort, körkort och/eller pass, samt betalkort och andra kort eller uppgifter som kan anses känsliga.

Vi kan hjälpa dig

För att kunna agera riktigt snabbt och slippa det mesta av följderna vid en id-kapning, är det bra att använda sig av ett ID-Skydd, exempelvis vår tjänst ID-Skydd Plus. Då bevakar vi din identitet, dygnet runt, i hela världen. Du får meddelande i realtid om exempelvis en kreditupplysning tas i ditt namn. Vår service innefattar både kort- och spärrservice som är öppen dygnet runt och du får hjälp med att hantera konsekvenserna om en id-kapning skulle drabba dig. Det kan vara skönt att veta att någon annan håller koll – och tar de tuffa dialogerna när skadan väl är skedd.

Vill du prata med våra säkerhetsrådgivare ring
0770 - 337 330

Förebygg tillhandahåller tjänster och produkter i trygghetsskapande syfte med målet att motverka uppkomsten av, och minimera skadan som kan uppstå till följd av inbrott, bränder, id- och bolagskapningar, borttappade värdehandlingar och skimming.

Förebygg är Sveriges högst och mest recenserade företag på de största omdömessajterna.
Kunduppgifter
Måndag-Torsdag 9.30-16.30.
Lunchstängt 12.30-13.30.
Fredagar 9.30-15.00
Copyright © 2015 – 2023 Förebygg | All Rights Reserved
chevron-down
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0