Idag är det lättare än någonsin att starta och driva ett eget företag – något som speglar en allt mer digitaliserad arbetsmarknad med större risker för bolagskapningar. Många nya affärsmodeller växer fram genom internets många armar som varje år visar på sin överlägsenhet. Arbetsroller digitaliseras och automatiseras för vår smidighet och komfort, men vad händer när brottsligheten hittar kryphålen i den nya digitala världen? Effektiviserar dom sin verksamhet med hjälp av samma digitala verktyg som du?

Ett förändrat arbetslandskap 

Tack vare internet och den snabba utvecklingen kan uppgifter som tidigare krävde mänsklig arbetskraft nu blomstra i sin enkelhet genom maskininlärning och automatisering. Det är inte svårt att starta upp din egna verksamhet och underhålla den genom externa verktyg med rimliga prislappar. Men vad gör du för att upprätthåll säkerheten inom och runt företaget för att undvika att en bolagskapning sker, oavsett storlek? Det är en oerhört relevant fråga du bör ställa dig själv som entreprenör. Vi lever som sagt i en tid av enormt snabb utveckling, innovation och konkurrens. Men framförallt – kriminaliteten etablerar sig och hittar nya metoder att lura sina offer med. En bolagskapning innebär kortfattat att en utomstående obehörig person tar kontroll över ditt företag genom att ändra uppgifter hos Bolagsverket. Effekterna kan variera men vanligt är att bedragaren köper varor i ditt namn genom falska uppgifter och adressändrar så du inte misstänker något fören skadan är ett faktum.  

Ett universellt problem i utveckling

Den som driver ett företag kommer förmodligen att råka ut för någon form av bedrägeriförsök. Vi får acceptera hur läget är och göra vårt bästa för att motverka missöden och proaktivt arbeta för bättre säkerhet. Vanligt är att fakturor ej överensstämmer med korrekta summor eller att bluffakturor betalas i rädsla eller av misstag. Hur fallet än ser ut så har du en skyldighet att försäkra dig och din verksamhet mot externa och interna hotbilder redan innan skadan sker. Svensk handel uppskattar att bluffaktura-branschen i Sverige omsätter minst 1.2 miljarder kronor om året, då snackar vi endast om vad som sker innanför våra gränser. 

“De som råkar ut för nätbedragare har liten chans att få tillbaka sina pengar”

Jan Olsson, Polisens kriminalkommissarie på Nationellt IT-brottscentrum.

Detta är ett universellt problem som myndigheter och världsorganisationen tacklar i takt med forskning och utvärderingar av nuvarande utveckling. Men du som individ kan ta saken i egna händer och använda internet till din fördel. Genom att omvärldsbevaka kring dina intressenter och existerande affärer skapar du en förståelse för din motpart och kan göra en riskbedömning. Håll dig uppdaterad på trender inom brottslighet och skydda dig via tjänster som assisterar dig i arbetet. En funktion som vi erbjuder via våra sociala medier där relevant information kring informationssäkerhet och den växande brottsligheten rapporteras dagligen. Våra bevakningstjänster hjälper dig ytterligare att ta kontroll över händelser och ger dig juridiskt stöd om ett sådant behov finns. Målet med våra tjänster är dock att hantera problemet innan det eskalerar. Därför bevakar vi dig och valfria företag med kreditbevakningstjänster och myndighetsdata för att snabbt hjälpa dig att agera vid ett försök till bedrägeri.

Så här minskar du risken för bolagskapningar

Vi ligger alla i riskzonen för ett bedrägeri då svenska personuppgifter i regel är offentliga. Men hur kan du som privatperson eller egen företagare proaktivt agera för att minska risken att bli drabbad. Vi har tagit fram fem tips som kan hjälper dig att uppmärksamma potentiella hot och undvika onödiga risker. 

1 Se till att du och dina eventuella medarbetare är medvetna om att det kommer att göras försök till att lura företaget. Då vet samtliga hur de ska agera när ett försök till bedrägeri sker.

2 Lägg upp rutiner för vem som har rätt att beställa vad, exempelvis annonser eller förbrukningsmaterial till kontoret. Se till att ha ansvariga för respektive arbetsområde och hänvisa till dessa för godkännanden.

3 Upprätta även en lista för godkända leverantörer som ditt företag har, och deras kontakt- och betaluppgifter. Viktigt är att den som ansvarar för utgående betalningar även jämför dessa uppgifter mot leverantörslistan.

4 Investera extra tid för att lära upp företagets vikarier och förklara dess rättigheter. Förklara att de själva inte har rätten att ingå i avtal eller betala fakturor av något slag. Om vikarien har rätt att hantera detta så säkerställer du att rutiner följs likt ovan med leverantörslistor och korrekta uppgifter. 

5 Se till att datorer har uppdaterat antivirusprogram och starka lösenord som byts ut varje kvartal. Öppna aldrig mejl som du är osäker på och undvik specifikt att klicka på bilagor i mejl. 

Förebygg – Läs mer om tjänsten Bolagsbevakning här

Källor: Nyman, Anders. 2019. Skydda ditt företag mot bedragare – nätfiffel, bluffakturor och vilseledande försäljning. Internetstiftelsen.

Tidigare inlägg:

En säker väg mot biometrisk data.

Lär dig att nätshoppa säkert – så här undviker du fällorna online.

Säkerhetstips till resan och i hemmet – så skyddar du dig.

Arbeta proaktivt med krishantering – minimera säkerhetsbrister.

Vill du att våra säkerhetsrådgivare kontaktar dig och berättar mer?
Fyll då i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom ett par dagar.