Vad är en huvudanvändare?
En huvudanvändare är en individ som får full tillgång till sin egen Bolagsbevakningstjänst. Varje huvudanvändare har sin helt egen tjänst och kan inte se varandras bevakningar eller identitetsskydd.
Vi har valt att paketera en så omfattande lösning som möjligt för dig. Därför ser du att många olika deltjänster ingår. I huvudsak är tjänsten en bevakningstjänst för företag som både bevakar externa företag i syfte att hjälpa dig ta bättre beslut, samt som bevakar dina egna företag i syfte att skydda dig från bedragare. Utöver detta ingår följande tjänster i sin helhet: ID-skydd Plus, Kortspärr & Spärrservice, Stöldskyddsdekaler. Du kan läsa mer ingående om vad dessa tjänster innebär på respektive tjänsts egen produktsida.
Får jag verkligen gratis kreditupplysningar?
Ja! Genom att söka på ett företag får du tillgång till de mest relevanta nyckeltalen för ett företags ekonomi. Detta är exempelvis aktuellt skuldsaldo, betalningsanmärkningar, kreditbetyg samt en översikt över bokslut och omsättning. Du kan göra hur många sökningar du vill.
Vad är ett bra kreditbetyg?
Ett betyg mellan 7 och 10 anses vara bra. Mellan 5 och 6 är det gränsfall och under 5 anses vara dåligt. Tänk på att kreditbetyget uppdateras löpande baserat på färska uppgifter om företaget men aldrig helt kan spegla företagets finansiella mående utan ska ses som en välgrundad fingervisning om hur företaget mår.
Hur avgör jag om en kund eller leverantör är okej att jobba med?
För att kunna avgöra ett företags finansiella status är det relevant att titta på företagets kreditbetyg, vinstmarginal och likviditet. Kreditbetyget är en samlad bedömning av företagets finansiella välmående, bruttomarginalen visar vinsten efter produktionskostnader och likviditeten är ett mått på förmågan att på kort sikt betala räkningar.
Om en kund eller leverantör har ett dåligt kreditbetyg kan det vara värt att överväga att byta leverantör och se över sina kundrelationer. En leverantör med lågt kreditbetyg kan riskera att försättas i konkurs och en kund med många betalningsanmärkningar kanske inte kommer betala fakturan i tid. Detta vill du som företagare naturligtvis undvika. Om det är en kund till dig kan du även förhandla om att t.ex. få förskottsbetalning för att trygga upp intäkterna för ditt arbete.
När skickar ni larm avseende företag jag bevakar?
Vår tjänst larmar dig vid en uppsjö av händelser, bland annat följande:
Betalningsansökningar
Betalningsanmärkningar
Skuldsaldo
Rating
F-Skatt
Styrelseförändring
Revisorsförändring
Förändring på firmatecknare
Inkomna bokslut
Konkursförvaltare
Varningssignaler (revisorskoder bristkoder i bokslut)
Moms
Företagsstatus
Aktiekapital
Firmanamn
Adress
Jag är huvudanvändare men ska lämna företaget som betalar för Bolagsbevakningen, kan jag behålla min tjänst som den är?
Ja! Kontakta kundservice så hjälper vi dig att flytta din del av tjänsten till ett nytt företag, när flytten är genomförd kan det gamla företaget aktivera en ny huvudanvändare.
Bolagskapning inträffar när en bedragare olagligt tar över ett företag genom att ändra dess uppgifter eller registrera en ny styrelse. Bedragarens mål är ofta att tömma företaget på dess tillgångar eller att ta lån i företagets namn.
Många gånger försöker bedragaren köpa varor och tjänster i företagets namn, beställa till en falsk adress och i vissa fall få åtkomst till bankkonton. Bolagskapningar kan drabba vem som helst och de resulterande skadorna kan vara omfattande.
Jag har blivit drabbad, hur hjälper ni mig?
Vi hjälper dig att kartlägga bolagskapningen, bestrida fakturor hos fordringsägare, kontakta myndigheter och andra instanser som krävs vid ett bedrägeri. Våra bedrägeriexperter finns tillgängliga dygnet runt och året om via vår assistanslinje. Har du blivit utsatt för bedrägeri är det skönt att kunna prata med någon som förstår och få rätt hjälp och råd.
Kan jag spärra mitt organisationsnummer för framtida kreditupplysningar?
Nej, det går generellt inte att spärra ett organisationsnummer, det går endast för privatpersoner och enskilda firmor. Men misstänker du att du utsatts för bedrägeri ska du omedelbart kontakta spärrlinjen på 0770 – 337 333, så hjälper vi dig.
Hur fungerar ID skyddet som ingår?
Vi är ett av få företag som har bevakning via 3 kreditupplysningsbolag och vi har därför ett av Sveriges mest omfattande ID skydd. Varje individ som får ett ID skydd aktiverat har sin egen inloggning och kommer åt sin egen information på ett säkert sätt. Vi hanterar ingen personlig kreditinformation utan den levereras direkt av kreditupplysningsbolagen till dig när du loggar in hos oss. Läs mer om hela tjänsten på produktsidan för ID skydd under sektionen "Privat".
Hur fungerar kortspärr & spärrservice som ingår?
Samtliga individer som har tillgång till Bolagsbevakningen, eller ID skyddet har också tillgång till ett personligt spärrserviceregister. I detta register registrerar du exempelvis betalkort, identitetskort och körkort, mobilnummer och telefonens IMEI nr. Du anger aldrig känslig information. Detta register används sedan ifall du exempelvis tappat bort eller blivit bestulen och kontaktar vår spärrlinje för att utföra spärr på samtliga kort, mobiler och abonnemang åt dig.
Fungerar tjänsterna även om jag är utomlands?
Alla bevakningar, larm och spärrlinje fungerar oavsett vart du befinner dig. Tänk på att ringa spärrlinjen med landskoden +46 om du ringer från utlandet.